Premium

Kim van der Zande, DDMA Young Talent: ‘Data zijn de brandstof van onze organisatie’

De 34-jarige Kim van der Zande is door DDMA uitgeroepen tot Young Talent 2019. Hij ontvangt de prijs omdat-ie ‘van data iets moois maakt’.

De jury roemt van Kim van der Zande omdat hij met data niet alleen de marketing optimaliseert, maar die inzet op alle fronten binnen de organisatie. Het is de eerste keer dat DDMA deze prijs uitreikt. Van der Zande zegt grinnikend: ‘Ik voel me vereerd dat ze mij op 34-jarige leeftijd zien als jong talent.’ Hij vervolgt op een serieuze toon: ‘Maar dat niet alleen, de prijs zet onze startup op de kaart.’

Het talent werkt als sales director bij InvoiceFinance, een fintech startup in Den Bosch waar ondernemers aan de deur kunnen kloppen voor zakelijke kredieten. Dit proces staat bekend als ‘factoring’ en dat werkt als volgt. Stel een bedrijf krijgt nog 10 duizend euro van een klant, alleen duurt het drie maanden voordat dit bedrag wordt gestort. Ondertussen moet je personeel uitbetalen, waardoor je krap komt te zitten. In dit geval kun je aankloppen bij InvoiceFinance. Zij storten het bedrag van de openstaande factuur op je rekening.

Advertentie

Voeten in de modder

Van der Zande zat hiervoor bij het digitale marketingbedrijf ‘Mapp Digital’, via zijn netwerk is hij bij InvoiceFinance terecht gekomen. ‘Ik ken de oprichter Johan van Mil persoonlijk. Toen hij een vacature op LinkedIn deelde, reageerde ik meteen en werd aangenomen.’ Het talent heeft geen seconde spijt van zijn overstap: ‘Ik wilde weer met mijn voeten in de modder. Het leven in een startup is chaotisch. Ik heb een klein team, dus moet met een handjevol medewerkers de boel laten draaien.’ Wat hij fascinerend vindt aan InvoiceFinance: ‘Alle processen leunen op data.’

Vijf minuten

‘Wij verstreken krediet op basis van facturen’, legt hij uit. ‘Het enige wat we nodig hebben zijn recente bankafschriften die je digitaal inlevert. Vervolgens staat het geld binnen 24 uur op je rekening.’ De startup werkt hiervoor met machine learning zodat ze in een kortere tijd meer sales genereren dan een bank, die dit handmatig moet doen. InvoiceFinance verwerkt 1500 aanvragen per maand. ‘Hiervoor hebben we een algoritme ontwikkeld die binnen een paar seconden berekent of de aanvraag kredietwaarde is en hoeveel geld de aanvrager kan lenen. Het systeem kijkt hiervoor naar de bankafschriften van de afgelopen zes maanden en scant die op punten als: omzet, klanten, belastingafschriften en groei. Maar ook het websitegedrag – zoals het tijdstip waarop je de site bezoekt – heeft invloed. Maar meer kan ik niet zeggen, anders geven we het geheim van de smid. Op deze punten doen wij een voorspellingen en bepalen we of we met de klant in zee gaan.’

Onderbuikgevoel

Een ander punt waar InvoiceFinance op scoort volgens de DDMA-jury is de datagedreven cultuur. Van der Zande: ‘Wij maken alle beslissingen, groot en klein, op basis van data. Marketing is van origine gebaseerd op gevoel. Dit gevoel is leuk, alleen de cijfers moeten het ook bevestigingen. Wij gaan creatief om met data: we spotten een probleem en hakken die op in stukjes. Zo hebben we ook een “slackbot” in het leven geroepen. Als je het druk hebt, dan kun je niet alle aanvragen tegelijk afhandelen. De slackbot geeft een seintje als er een sale binnenkomt die “super hot” is. Zij kunnen dan meteen alles uit hun handen laten vallen. Hierdoor maken we het leven van onze salesmensen efficiënt.’

Zwakke punten

'Data is de brandstof van onze organisatie', stelt Van der Zande. ‘We hebben al meer dan 100 miljoen euro verstrekt, waarvan slechts een minuscuul klein percentage verloren is gegaan. Dit hebben we te danken aan de geautomatiseerde processen. Dit maakt ons tegelijkertijd ook erg afhankelijk. Als één van de systemen kapot gaat, dan valt het proces uit elkaar.' Maar, zegt hij, dat is de realiteit. Van der Zande heeft nog een opmerking: ‘Wij zoeken talent. Ook al heb je geen ervaring met data, als je de wens hebt om hierover meer te leren, dan is dat genoeg. Data worden steeds belangrijk, dus wil je jezelf meer waard maken? Specialiseer je hierin, zal ik zeggen.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie