Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn levert fors marktaandeel in, Lidl maakt weer groeisprong

De marktleider leverde in 2018 ruim een halve procent marktaandeel in. De meeste formules bleven gelijk of groeiden iets.
Miniatuurvoorbeeld
Albert Heijn Huismerk Basic
© ANP Foto
Miniatuurvoorbeeld
Albert Heijn Huismerk Basic
© ANP Foto

Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2018 gezakt van 35,3 naar 34,7 procent, een verlies van 0,6 procentpunt. Dat blijkt uit de rapportage van Nielsen, dat de kassa-aanslagen van de Nederlandse supermarkten bijhoudt. Dat terwijl het aantal winkels groeide van 962 naar 970 winkels.

related partner content for mobile comes here

Dirk, Deka en Deen down

Naast Albert Heijn waren er maar twee andere verliezers in de marktaandelenlijst van Nielsen. Dat zijn Detailresult (Dirk en Deka) dat van 5,6 naar 5,5 procent zakte en Deen, dat van 2,2 naar 2,1 procent ging. De rest van de supermarktformules bleef gelijk, of zag zijn marktaandeel omhoog gaan. Jumbo groeide van 18,7 naar 19,1 procent marktaandeel, maar kreeg er ook 35 winkels bij (van 583 naar 618, peildatum: de laatste week van het jaar). Lidl opende maar 5 nieuwe winkels (van 412 naar 417), maar wist net als Jumbo ook 0,4 procentpunt marktaandeel te winnen (van 10,5 naar 10,9 procent).

Voor het volledige marktaandeelplaatje, klik hier

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in