Een afscheidsborrel via Zoom, en langzaam dooft Freek Janssens Lewis-tijd uit

Overdenkingen bij een overstap in een periode dat iedereen thuis werkt. Freek Janssen leverde woensdag zijn sleutel in.

Het moet voor veel mensen die nu een overstap maken in hun loopbaan een bijna surrealistische ervaring zijn.

Met enige melancholie beschrijft Freek Janssen, Head of Content EMEA bij Lewis Global Communications, zijn laatste dag bij  de vestiging in Eindhoven, waar hij ruim twaalf jaar geleden begon te werken.

Janssen was een zichtbare kracht van Lewis, een gekend blogger voor Marketingfacts, en soms voor Adformatie. Ook niet onbelangrijk, hij was een van de mensen achter de Snob 2000, een tegenhanger van de Top 2000, voor ondergewaardeerde songs.

Woensdag leverde hij zijn sleutels in. Janssen: ‘Als ik zou zeggen dat dat ‘onwerkelijk’ voelt, dan doe ik de waarheid geweld aan. Het is ronduit bevreemdend.’

Janssen schrijft dat hij altijd al wist dat afscheid nemen van het team en klanten niet eenvoudig zou zijn. ‘Dat spookte al door mijn hoofd vanaf het moment dat ik mijn eerste stapjes zette richting mijn nieuwe baan. Maar een virtuele afscheidsborrel via Zoom, die zag ik niet aankomen. Mijn Lewis-tijdperk is niet gestopt met een grote knal, of met een sisser, maar is langzaam uitgedoofd.’ 

(Tekst loopt door onder foto)

Advertentie
advertisement
Freek Janssen
Freek Janssen
Freek Janssen

Tegelijkertijd gaf het verplicht werken vanuit huis hem ruimte voor een rustige overdracht en betekenisvolle uitwisselingen met klanten tijdens conference calls.

Janssen: ‘Je komt ineens tot echte gesprekken, over de tijd waarin we nu eigenlijk leven, hoe we de coronacrisis achteraf zullen herinneren en hoe mensen reageren op deze nieuwe , realiteit. “In een situatie als deze kun je vrij goed zien wie een hoge emotionele intelligentie heeft”, zo verwoordde een van mijn klanten het. En zo is het. Als je goed kijkt, zie je dat verreweg de meeste bedrijven nu precies weten wat ze moeten doen; zich afvragen hoe ze kunnen helpen, er voor de ander zijn.’

Misschien is dat zijn belangrijkste les geweest van de afgelopen twaalf jaar in de PR: dat je overal iets moois in kunt vinden, concludeert Janssen. ‘Zelfs in zoiets lelijks als de verschrikkelijke crisis waar we nu in zitten. En je hoeft niet eens zo hard te zoeken, maar alleen even je cynische bril af te zetten.’ 

Op 15 april begint Freek Janssen als content-strategist bij Philips. Waarschijnlijk krijgt hij geen hand, zullen zijn collega's afstandelijk zijn of hoeft hij in het geheel niet op te komen dagen.

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie