Meta-CMO verhuist naar London: 'bedrijf wil meer verdienen aan Europese gebruikers'

De CMO verhuist samen met de baas van Instagram en een toplobbyist van de Verenigde Staten naar Engeland.

Alex Schultz
Afbeelding: Meta

Alex Schultz, de chief marketing officer van Meta, verhuist van de Verenigde Staten naar Engeland. Schultz is als cmo eindverantwoordelijk voor de marketing van Facebook, WhatsApp en Instagram. Niet alleen hij verruilt het Meta-hoofdkantoor in Californië voor het Europese hoofdkantoor in London. Nick Clegg (één van Meta's belangrijkste lobbyisten) en Adam Mosseri (de directeur van Instagram) maken dezelfde verhuizing.

Alle drie noemen ze privéredenen om te verhuizen. Zo zijn Schultz en Clegg eerder vanuit Engeland naar de VS geëmigreerd, en keren ze dus terug naar hun thuisland. Mosseri op zijn beurt zegt na jaren in de VS toe te zijn aan een nieuw avontuur. 

Advertentie
advertisement

Meta heeft zijn problemen

Hoewel de argumenten van de drie topmannen heel aannemelijk zijn, is de timing van de verhuizing interessant. Meta kampt al enkele kwartalen op rij met tegenvallers die op de lange termijn kunnen uitgroeien tot serieuze problemen. Zo meldde het bedrijf eerder een - historische - daling in het aantal actieve Facebook-gebruikers, blijkt uit onderzoek dat Facebook moeite heeft met het aantrekken van nieuwe (jonge) gebruikers en kampt Instagram met een identiteitscrisis. Meta's plan om Instagram te veranderen in een kopie van het concurrerende TikTok werd onlangs erg negatief onthaald, waarna Instagram-baas Mosseri beloofde veel veranderingen in de ijskast te zetten

Een belangrijk deel van Instagrams team werkt op het kantoor in London. Met de directeur op hetzelfde kantoor in plaats van op een ander continent, kan het bedrijf mogelijk efficiënter werken en de nodige stappen zetten. 

Europese gebruikers leveren minder op

Een ander argument om een deel van Meta's top naar London te verhuizen, is dat het socialmediabedrijf nog steeds veel minder verdient aan zijn Europese gebruikers. Persbureau Bloomberg noteert dat een Amerikaanse gebruiker gemiddeld 214 dollar oplevert aan advertentie-inkomsten, waar een Europese gebruiker goed is voor 69 dollar. Meer focus op het continent kan op termijn meer omzet uit de honderden miljoenen Europese gebruikers opleveren, voorspellen analisten. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie