Aantal actieve Facebook-gebruikers voor het eerst gedaald

Het aandeel van moederbedrijf Meta kelderde nabeurs met liefst 23 procent, want investeerders hadden betere resultaten verwacht.

Voor het eerst in de geschiedenis van Facebook is het aantal dagelijks actieve gebruikers gedaald. De inkomstengroei uit advertenties was bovendien lager dan analisten verwacht hadden en het aantal dagelijkse gebruikers van Instagram en WhatsApp groeide met slechts een paar miljoen. De omzet was hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar omdat de kosten nog veel hoger waren, viel de winst enkele procenten lager uit dan in 2020. 

De beurs reageerde ontstemd op Meta's kwartaalcijfers: het Meta-aandeel kelderde nabeurs met liefst 23 procent. Zo ging er tweehonderd miljard dollar in rook op. 

Historische daling

Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalde in de afgelopen maanden met één miljoen, met name door afname in de Verenigde Staten. De daling in het gebruikersbestand is voor Facebook bijzonder beperkt; van 1,930 naar 1,929 miljard personen. Maar het toont aan dat de jarenlange groei van Facebook niet langer vanzelfsprekend is. 

Meta - het moederbedrijf van Facebook - had dat vorig jaar al door en doet sindsdien meer moeite om jongere gebruikers aan te trekken en vast te houden. Jongeren zitten vaker op TikTok en Snapchat en minder op Meta-diensten als Instagram en Facebook.

Advertentietak onder druk

Meta had ook geen goed nieuws over zijn advertentietak, goed voor het merendeel van de inkomsten inclusief winst. De inkomsten uit advertenties groeiden minder dan verwacht, volgens Meta-directeur Mark Zuckerberg door inflatie en andere redenen. Zo kan het bedrijf minder complete advertentieprofielen samenstellen door veranderingen van Apple aan zijn iOS-besturingssysteem. iOS-gebruikers kunnen sinds vorig jaar met één klik aangeven of de appontwikkelaar gegevens mag verzamelen voor advertentiedoeleinden. 

Voor de komende tijd houdt Meta opnieuw rekening met lagere advertentie-inkomsten door Apple's privacyregels en strengere Europese privacywetgeving. 

Metaverse ontwikkelen

Meta heeft hoge verwachtingen van de metaverse, internetoplossingen die interactiever en completer zijn. Bijvoorbeeld omdat de gebruiker een Virtual Reality-bril (VR-bril) draagt en zich zo in een andere wereld bevindt. Meta verkoopt VR-brillen van het merk Oculus. Later dit jaar komt er een nieuwe VR-bril in het high-end-prijssegment, aldus directeur Zuckerberg. 

De metaverse-tak van Meta kost vooralsnog miljarden. De nieuwste cijfers maken duidelijk dat Meta er in 2021 ruim tien miljard dollar in investeerde, waar het ruim twee miljard aan opbrengsten voor terugkreeg. De metaverse-afdeling is er een voor de lange termijn, zegt Zuckerberg. Critici waarschuwen dat een echte metaverse nog jaren op zich laat wachten en dat het onduidelijk is in hoeverre Meta hieraan gaat verdienen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie