Met The Happy Activist wilde reclameman Matthijs Jaspers ‘onzichtbare, sympathieke initiatieven zichtbaar maken’. Aan welke sympathieke initiatieven geeft hij zelf graag uit?
‘Onze woonboot in Broek in Waterland. Omringd door een weids, groen uitzicht en eigenzinnige burenbootbewoners voelen we ons hier helemaal thuis.’
‘Nike. Supergroot en mainstream worden en dan je podium gebruiken om sociale misstanden aan te kaarten, tegendraadse helden een podium te geven en inclusieve producten aan te bieden.’
‘Crocs.’
‘Vroeger: oldtimer-auto’s waar ik van dacht dat ze een goeie investering waren, maar altijd een bottomless moneypit bleken te zijn. Nu: duurzame producten. Omdat ik zo wil bijdragen aan de beweging die wil zorgen dat de echte prijs van producten langzaam weer het nieuwe normaal wordt. Want voor veel goedkope dingen betalen wij als consument niet de prijs, maar de natuur en uitgebuite arbeiders wel.’
Vaak: de elektrische fiets. Van een tof Nederlands merk: Qwic. Minder vaak: de trein. Nog minder vaak: die ene auto waar mijn vrouw en ik al jaren succesvol mee samendoen.’
‘Om alles wat nep is.’
‘Ik ben van de impulsen, absoluut. Mijn favoriete winkel is outdoorwinkel Rien De Wolf in Amsterdam Noord, vol met mannenspulletjes; van boten tot barbecues en van jassen tot zakmessen. Daar kom ik nooit met lege handen uit.’
‘Tja, als je het zo zegt… Ik zeg liever dat ik convenience omarm, en dus inderdaad de Appie laat komen. Daarnaast ben ik een grote fan van duurzame initiatieven die inspelen op de luiheid van anderen, en het zo nog makkelijker maken om verantwoord te shoppen. Zoals de online zero waste winkel van Pieter Pot, de lokale productboxen van Rechtstreex, Boerschappen, Farmed Today of Support Your Locals, de thuisbezorgservice van duurzame plantenwinkel Sprinklr en de online kledingbieb van Lena.’
‘Van een overpriced tweedehands waterfiets. Omdat ik dacht dat dat leuk was hier in de vaart. Mijn gezin lachte me uit, wilde voor geen goud erin gezien worden en hij bleek op zoveel plekken lek te zijn dat ik ‘m na een maand weer verkocht heb. Voor een schijntje natuurlijk.’
‘Een compagnon en personeel om samen The Happy Activist versneld tot de grootste Nederlandse burgerbeweging voor sociale duurzaamheid te maken. Hear, hear.’