Premium

Money Matters: Madelon Sweers, head of marketing Nederland bij Dept

In de rubriek Money Matters vragen we mensen uit het vak naar hun koopgedrag, merkvoorkeur en -afkeer om te eindigen met de 'jackpotvraag.'

Money Matters: Madelon Sweers, head of marketing Nederland bij Dept
Foto: Tim Stet

Money Matters: Madelon Sweers is sinds april vorig jaar head of marketing Nederland bij Dept. Hiervoor was ze werkzaam bij Universal Pictures. Waar geeft zij haar geld aan uitt?

Wat is je mooiste aankoop ooit?

‘Ik ben niet echt materialistisch ingesteld en heb altijd meer geld uitgegeven aan ervaringen in plaats van aan spullen. Vanaf 2013 heb ik Azië ontdekt en daar heb ik de meest prachtige reizen gemaakt, met een backpack, dwars door Thailand, India, Filipijnen, Cambodja, Sri Lanka en Vietnam. Elke keer verwonder ik mij weer als ik de natuur zie en hoe gelukkig mensen daar zijn met heel weinig.

Als ik het in geld moet uitdrukken zijn mijn mooiste aankopen ooit, de hoeveelheid naan die ik op het strand in Goa heb gegeten, de Penang Kai in de roerige straten van Bangkok, de overnachtingen in een hutje op het strand in de Filipijnen en de treinreis van Zuid-Vietnam naar Midden-Vietnam. Dat soort ervaringen zijn onbetaalbaar.’

Aan welke producten geef je te veel geld uit?

‘Vrij veel aan verzorgingsproducten zoals een goede gezichtscrème, serumpje hier, scrubje daar. Belachelijk eigenlijk dat je voor een potje crème zo 80 euro betaald. Maar je moet je hele leven met dit lijf en gezicht, daar moet je goed voor zorgen!’

Welk merk brengt je van A naar B?

‘Voorheen reed ik altijd in mijn favoriete auto, een BMW 1Serie Sport. Stoer, vrouwelijk en business. Tegenwoordig heb ik die ingeruild voor een Tesla. Ik ben mij de afgelopen jaren bewuster gaan inzetten voor het milieu, daarom sluit Dept ook erg goed bij mij aan. Daar zijn we hard op weg om de B corp status te behalen. Verder draag ik graag mijn steentje bij aan een betere wereld, daar hoort ook een elektrische auto bij. Fantastische auto die Tesla, veel power met alle toeters en bellen.’

Om welke aankoop lach je je vrienden -stiekem- uit?

‘Eigenlijk niet zozeer bij mijn vrienden maar wel een beetje bij mijn zus en moeder. Zij zijn van de ‘handige snufjes’; een speciale avocadopit-verwijderaar, een superhandige wortelrasper, een speciaal bakje voor dit of dat. Telkens denk ik weer, hoe verzin je het, maar uiteindelijk blijkt het toch wel écht handig!’

Ben je een impulskoper, twijfelaar of uitzoeker?

‘Absoluut een impulsaankoper. Ik kan heel makkelijk keuzes maken want ik weet heel duidelijk wat ik wil. Nieuwe bank? In 5 minuten gepiept. Nieuwe auto? Strik erom en gaan. Het maakt niet uit of het iets groots of kleins is. Als ik het zie en ik ben er tevreden over dan ga ik ervoor. Ik heb nooit het gevoel van: wat nou als er nog iets mooiers of beters is. Dat scheelt volgens mij een boel kopzorgen!’

Koop je je luiheid af?

‘Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Ik geef veel geld uit aan sport. Ik hockey, doe Holy Shred bij sportschool Saints & Stars en loop elke dag veel. Een fit lijf komt niet aanwaaien. Daar werk ik hard voor en dat doe ik met veel plezier. Maar bijvoorbeeld schoonmaken, dat vind ik zoiets vreselijks en zonde van mijn tijd. Dat koop ik wel af…’

Van welke aankoop krijg je nu nog pijn in je buik?

‘Niet persé van dingen die ik heb gekocht, want daar sta ik altijd wel achter. Maar auto-boetes… die vind ik wel echt zonde van het geld. Laatst heb ik ergens geparkeerd in Amsterdam, per ongeluk het verkeerde nummerbord aangeklikt en natuurlijk wel een boete. Dus én netjes betaald voor parkeren en nog een vervelende boete. Daar kan ik wel vrij geïrriteerd door raken!’

Met welk merk wil je niet gezien worden?

‘Ik heb eigenlijk niet zoveel met merken, dus op zich geen sterke afkeer voor merken. Maar als we het toch al over auto’s hebben, de Fiat Multipla… Dat is echt niet moeders mooiste. Dan nog liever op het fietsje!’

Je hebt de jackpot gewonnen! Wat koop je als eerste?

‘Een wereldticket! Backpack op de rug en de wereld in! Genieten van de vrijheid, de natuur, de mensen. Ik droom er nu al bij weg!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie