Social Media Monitor: Merken worden vrienden

Vodafone is het meest actief in sociale media. Facebook neemt een grote vlucht. Dit blijkt uit de Social Media Monitor 4.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

90 pct van de top honderd merken is actief op het gebied van sociale media. Dat was vorig jaar nog 67 pct. Daarbij ligt het aantal netwerken waarop een merk gemiddeld actief is hoger dan ooit. Dit becijferde Social Embassy in de jaarlijkse Social Media Monitor. De belangrijkste constatering is dat merken en netwerken professionaliseren. Merken integreren steeds meer sociale elementen in hun campagnes. Daarnaast staan consumenten steeds meer open voor contact met merken via sociale media. Daarmee lijkt de conclusie 'merken worden vrienden' gerechtvaardigd.

Van de merken die inzage wilden geven in hun budget, geeft 16% aan dat dit meer dan € 100.000,- bedraagt. 69% van de bedrijven verwacht het budget voor social media in 2012 te verhogen. 88 pct van de merken gaat inmiddels planmatig te werk: in de praktijk blijkt de inzet van sociale media geen proces van trial en error. 48 pct van de merken heeft inmiddels een social media manager in dienst. Wel worstelen veel merken nog steeds met de effectmeting van sociale media. Slechts 13 pct meet de invloed op bedrijfsdoelstellingen als omzet, kosten of merkvoorkeur.

In de vierde editie van de Social Media Monitor voert Vodafone de overkoepelende ranglijst van honderd actieve merken aan, gevolgd door Hema en Tele2.

Per kanaal zijn ranglijsten gemaakt. Facebook heeft de grootste groei doorgemaakt onder de merken. 62 pct van de top honderd merken is actief op dit platform, ten opzichte van 12 pct een jaar eerder. Hema scoort het best op Facebook.

Kijken we naar Twitter, dan zien we dat tweederde van de merken dit microblog inzet. De belangrijkste toepassingen zijn webcare en service. Op Twitter scoort ABN Amro het best.

Merken lijken Hyves vooral in te zetten voor het bereiken van relatief jonge doelgroepen. 36 pct is actief op Hyves, tegenover 19 pct in het vorige onderzoek. Heineken voert de Hyves-ranglijst aan.

Net als in het vorige onderzoek is het YouTube waar de meeste merken zijn vertegenwoordigd: 68 pct. Voor dit kanaal geldt dat het lastig blijft om interactie te genereren. L'Oréal Paris besteedt relatief veel aandacht aan vormgeving, content en dialoog op Youtube en haalt daarom de hoogste positie op de ranglijst.

Op LinkedIn zijn 67 merken actief, de vorige keer waren dat er 39. De meesten onderhouden een company profile. Slechts enkele merken plaatsen vacatures onder Careers. Ook in deze categorie staat ABN Amro bovenaan.

Van de merken (N = 41) geeft 90 pct aan gebruik te maken van software om de inzet van social media te monitoren en/of te beheren. Zowel monitoring software als management/marketing software wordt gebruikt. Het zwaartepunt ligt daarentegen nog wel bij gratis oplossingen. Toch wel opvallend is het gebruik van betaalde management en marketing software. Van de respondenten geeft 22% aan hiervan gebruik te maken (Figuur 9). De verwachting is dat deze categorie een belangrijke groei gaat doormaken in 2012.

De top 100 merken zijn voorafgaand aan het onderzoek per brief of e-mail aangeschreven met het verzoek deel te nemen aan de Social Media Monitor. Daarnaast zijn social media verantwoordelijken uit het eigen netwerk van Social Embbassy benaderd en is contact gezocht met de Twitter accounts van top 100 merken. In totaal hebben 46 van de 100 merken gehoor gegeven aan deze oproep. Deze merken zijn in de top 100 als geverifieerd aangemerkt. Van de overige 54 merken is handmatig, met behulp van de verschillende zoekmachines, de aanwezigheid in social media geïnventariseerd. Gevonden pagina’s zijn steeds beoordeeld vanuit het perspectief van de consument voordat ze in aanmerking kwamen voor opname in de monitor: lijkt het erop alsof deze pagina door het merk is geïnitieerd, voelt de pagina authentiek aan, zijn beheerders volwassenen en bijvoorbeeld werkzaam voor het merk, is het taalgebruik afgestemd op de merkidentiteit en de doelgroep et cetera.

De bovenste 15
Vodafone weet met een brede aanwezigheid in sociale media de hoogste waardering te realiseren voor haar inzet. Vodafone blinkt volgens de onderzoekers verder uit in de activiteit en interactiviteit die zij via haar (eigen) sociale media netwerken weet te realiseren. Nummer drie van vorig jaar, Rabobank, valt terug naar de achtste plaats in de ranglijst. Niet zozeer omdat de bank het slecht zou doen, maar omdat ze zijn ingehaald door andere partijen.

1. Vodafone
2. HEMA
3. Tele2
4. Essent
5. ABN Amro
6. Citroën
7. Bijenkorf
8. Rabobank
9. T-Mobile
10. UPC
11. Sony
12. Heineken
13. Telfort
14. wehkamp.nl
15. V&D

Kijk voor de complete lijst en het hele rapport op http://www.socialmediamonitor.nl/social-media-monitor-4/

Update:
(Pdf 660Kb, 9 september 2011)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie