Social media-succes? Komt door de dopamine...

Mensen liken en delen niet omdat de content nou zo goed is, maar omdat ze verslaafd zijn aan een ‘goed gevoel’.

Aldus , gebracht door Warc. Meer begrip van de dopamine-cyclus zou wel eens het geheim kunnen zijn van een succesvolle social mediacampagne. Dit beweert een neurowetenschapper.

Volgens dr Peter Steidl, directeur van strategisch adviesbureau Neurothinking, activeert het delen van social media-content het ‘beloningsysteem’ van ons brein. Hierdoor komt er dopamine vrij en dat zorgt voor een goed gevoel.  Hetzelfde gevoel dat je krijgt van lekker eten, sport of seks.

De zucht naar dopamine zorgt ervoor dat mensen berichten liken en delen, of berichten online zetten, aldus Steidl. Mensen bezoeken hierdoor vaker social media-sites. Voor marketeers een aanknopingspunt om hier effectievere advertising op los te laten.

Retargeting
Steidl stelt voor dat merken die opereren in een categorie waarin veel wordt geliked en gedeeld (bijvoorbeeld in het geval van entertainment, sport, reizen en elektronica), moeten zorgen dat content die veel wordt geliked, opvolging krijgt met behulp van retargeting.

‘De getargete consumenten hebben korte tijd na delen nog steeds een positief gevoel, maar maken het eerste dipje in hun dopamine-niveau mee. Ze zullen dus receptiever zijn voor relevante content. Ze willen de ervaring van daarnet immers nog een keertje herhalen en wellicht biedt jouw content die mogelijkheid’, aldus Steidl.

Programmatic advertisingtechnologie doet dit al, door tegemoet te komen aan de wensen van consumenten in real-time. Merken hebben hierdoor een verbinding met consumenten op het moment dat ze gevoelig zijn voor ‘engagement’.

‘Niet de content zelf is de kritische factor, maar het proces van delen’, zo meent Steidl: ‘Nog specifieker: het geheim van het succes van social media is dopamine.’

Beeld:

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie