Premium

Junior strateeg Maximilian van Britsom (27): 'Ik wil begrijpen hoe dingen werken'

Toen Van Britsom nog heel jong was wilde hij superman zijn, later brandweer of kok worden, maar misschien ook wel voetballer of ...

Zijn drang om alles te zijn en om alles te kunnen is nog altijd hetzelfde. Van Britsom: ‘Ik heb in het Nederlandse korfbalteam gezeten, ik heb de sportacademie gedaan, ben gymleraar en personal trainer geweest, evenementenorganisator, heb het geschopt tot chef-kok, en hoofd kastelein … En toen kwam corona.

Mijn beste vriendin Cheryl Roser, die iets in mijn creatieve geest en in mijn hobby-illustraties zag, attendeerde mij op de opleiding Illustratie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ik werd aangenomen. Hier kreeg ik de kans om inderdaad, mijn creativiteit aan te spreken en te ontplooien.’

Je bent nu naast jouw studie aan het werk als junior strateeg bij adviesbureau Amaru die onder de vlag van bureaugroep Ace zit. Hoe kwam je daar terecht?  'Iemand die ik ken, wees mij op het programma van PlusPlusOne (ADCN-trainingsprogramma speciaal voor ondervertegenwoordigde groepen om creatieve sector inclusiever en diverser te maken, red.). Ik had werkelijk geen idee wat ik moest verwachten, maar daar kwam ik snel achter. Hier leerde ik veel grootheden uit de creatieve sector kennen, zoals Jelani Isaacs, Emilio de Haan, Angelo Bromet, Mark Muller en Leroy Niemel. Ik leerde wat het vak reclame en marketing inhoudt en hoe ik in deze wereld mijn creativiteit kan inzetten.' 

'Met de ontdekking dat mijn kracht op het snijvlak van creativiteit en strategie ligt, ben ik enthousiast geraakt over het uitzetten van strategieën om teams te leiden, te inspireren en samen te brengen. Mijn passie voor het begrijpen van mensen en hun boodschap en het vinden van effectieve manieren om die boodschap goed voor het voetlicht te brengen, heeft mijn interesse in strategie verder aangewakkerd.

Via Leroy Niemel, ben ik terechtgekomen bij Amaru. Wij werken voor verschillende opdrachtgevers van de Ace-bureaus en adviseren en begeleiden hen in hoe ze cultureel intelligent kunnen zijn en kunnen handelen. Zo ben ik betrokken geweest bij de totstandkoming van het Nationaal Slavernijmuseum dat, als alles meezit, in 2029 wordt geopend. Ik mocht met de kwartiermakers om de tafel om te praten over de inhoud, wat zijn de doelgroepen, wat wil je vertellen, waar zit de relevantie? Dat soort zaken. Je wil het verhaal zo goed mogelijk en zo volledig mogelijk vertellen en daar mag ik ook over meedenken. ‘Ontzettend interessant.’

Bij Amaru krijg ik de kans een diepe duik te nemen in de wereld van strategie

'Bij Amaru krijg ik de kans een diepe duik te nemen in de wereld van strategie, vooral omdat het een bureau is dat vertrekt vanuit educatie. Gedurende de afgelopen periode heb ik met enthousiasme alle kansen aangegrepen die zich voordeden om mijn talent te tonen (panel talk bij Cannes, ad-night host Ace x Patta) en om continu te blijven leren. Van het volgen van cursussen (Via-kickstart, Planning Dirty Academy) tot het meewerken aan verschillende ontwerpen en het creëren van werk, heb ik elke gelegenheid aangegrepen om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen en mijn creatieve strategische benadering te versterken.'

Ik wil dat Amsterdam, net zoals in de jaren 70 en 80, weer een fijne plek is voor kunstenaars, creatieven en jongeren.

Naast zijn werk voor Amaru en zijn studie is hij ook bezig met een documentaire over de rafelranden van Amsterdam. Van Britsom: ‘Met de documentaire volgen we het verhaal van een van de laatst overgebleven rafelbuurten, ontstaan in de wilde jaren 80. Het is een ode aan het oude Amsterdam, een stad van en voor vrije, creatieve geesten, maar ook kritiek op de stad nu, hoe die alsmaar duurder wordt en waar jonge, experimentele mensen moeilijk voet aan de grond krijgen. Ik wil dat Amsterdam, net zoals in de jaren 70 en 80, weer een fijne plek is voor  kunstenaars, voor creatieven, voor jongeren. Poptempels als de Melkweg en Paradiso zijn zo ontstaan. Ik wil dat er weer meer ruimte is voor plekken waar mensen uit allerlei verschillende culturen en leeftijden bij elkaar komen. Ik beschouw Amsterdam als een tuin; des te meer biodiversiteit een tuin heeft, des te rijker haar grond.’  

Wat zijn je verdere toekomstplannen? ‘Amaru, mijn huidige werkgever, is onderdeel van de Ace-groep waaronder twaalf creatieve bureaus vallen. Voor mij geen betere plek. Hier krijg ik de kans om door te groeien en voor andere bureaus te werken. Mijn wens is dus om nog heel lang als creatief strateeg voor deze groep te blijven werken. En ook om mijn creatieve kant sterker te ontwikkelen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie