'Weinig inhakers rondom eerste Koningsdag'

Een interview Gonnie Spijkstra, koningin der inhakers, over haar favoriete Koningsdaginhakers, haar blog en de verwachting voor het WK voetbal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Heeft de eerste Koningsdag een goede oogst opgeleverd?

‘Ik vind dat er maar weinig campagnes rondom Koningsdag voorbijkomen. Zeker gezien het de eerste is en er zo&;n positieve sfeer hangt rondom Willem-Alexander en Máxima. Maar vandaag en morgen zullen we overspoeld worden door inhakers op Facebook. Het is jammer dat er niet meer wat grotere campagnes zijn, want het wordt erg gewaardeerd als er wat meer effort in een inhaker wordt gestoken. Neem de grote banieren van de HEMA in Amstelveen: die gaan hartstikke viraal, terwijl we waarschijnlijk zo&;n beetje onze schouders zouden ophalen als het een vluchtig Facebookplaatje zou zijn.’ 

Jij bent natuurlijk Koningin Inhaak, maar VerseReclame.nl doe je niet meer alleen, hoe organiseer je het tegenwoordig?

‘We bloggen tegenwoordig met z&;n drieën: Tim Indencleef, Melina Contreras Calvelo en ik. Erg leuk, want na drie jaar in m&;n eentje bloggen werd ik mijn eigen redenaties ook wel een beetje zat. Dat is ook de reden waarom ik zo dol ben op de rubriek &;De favoriete inhaker van...&;, en gastbloggers altijd welkom zijn. Eigenlijk organiseren we alles via Twitter DM &;s en in onze Whatsapp-groep, en ook dat gaat allemaal vrij ad-hoc: wie heeft er tijd voor een post over x en wat vinden jullie van deze inhaker? Het moet natuurlijk wel leuk blijven, we doen Verse Reclame in onze vrije tijd.’

Na Koningsdag volgt het WK alweer. Wat verwacht je daarvan?

‘Ook rondom het WK krijgen we waarschijnlijk te maken met minder inhaakcampagnes. Dat betekent niet dat we minder oranje te zien krijgen, want in onze timelines komen ongetwijfeld behoorlijk veel inhakers voorbij. Maar ik verwacht dat er minder in het WK wordt geïnvesteerd: met de dramatische prestaties van het Nederlands Elftal tijdens het EK vielen de omzetten natuurlijk erg tegen, en ook dit jaar zijn de verwachtingen laag. Aangezien de echte Oranjekoorts pas start ín de poulefase, zijn de risico&;s voor merken heel erg groot. Maar als Oranje toch goed presteert, zijn er grote additionele omzetten te verdelen. Er zal dus snel gereageerd moeten worden en dat is nou juist wat inhakers leuk maakt. Net als wanneer er bijzondere trending topics zijn waar heel Nederland over praat. Dus ik hoop dat we wat prachtige pareltjes te zien krijgen.’

Wat doe je eigenlijk zelf op Koningsdag?

‘Normaal gesproken loop ik met een groep vrienden door Amsterdam. Van de Westerstraat naar het Weteringcircuit en het Frederiksplein, en weer terug. Soms redden we de terugweg ook nog lopend, haha. Dit jaar zal het heel anders zijn, aangezien ik twee maanden geleden moeder ben geworden van Jente. Dus gaan we even kijken bij Troonopvolgers in het Westerpark. En een lijstje van beste inhakers op maken, natuurlijk. Dan kunnen Tim en Melina lekker feesten.’

Favorieten

De

  • King: De enige echte campagne rondom Koningsdag, met een relevante insteek

  • M&M’s: Ook de M&M’s ondergaan een naamswijziging, speciaal voor de Willem-Alexander editie.

  • Hema: HEMA zet zichzelf wel erg centraal. Maar omdat het om gigantische banieren gaat, is deze inhaker een stuk minder vluchtig. En oja, het gaat hier om de HEMA in Amstelveen.

  • T-shirttoko: T-shirttoko verkoopt oranje shirts voor mensen die niet van de kleur oranje houden.

Meer inhakers op - en nieuws over Koningsdag vindt u .

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie