Biercijfers nog steeds in de min: 'Onnodig strenge maatregelen horeca'

Nederlandse Brouwers: consumenten ervaren onterecht een hoge drempel voor een bezoek aan de horeca.

123RF

In mei lag de bierverkoop 7 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee zet de verkoopdaling door, al is die een stuk lager dan maart en april (respectievelijk 26 en 32 procent). Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2020. Nog altijd zitten veel bierbrouwers in de problemen.

Lucie Wigboldus, directeur van de Nederlandse Brouwers: 'We zijn ontzettend blij dat de horeca per 1 juni weer haar deuren heeft mogen openen. De brouwers hebben zich de afgelopen maand met man en macht ingezet om de horeca tijdig van bier te voorzien. Helaas merken we in de praktijk dat consumenten nog vaak wegblijven en dat een versoepeling van de maatregelen noodzakelijk is om een grote sluiting van horecazaken tegen te gaan. De horeca heeft te maken met onnodig strenge maatregelen.' 

Ook zegt Wigboldus dat consumenten onterecht een hoge drempel ervaren voor een bezoek aan de horeca.  'De regels zijn onduidelijk. Want wat veel consumenten niet weten, is dat zij zich ter plekke nog kunnen registreren als zij binnen willen zitten. Een reservering vooraf is dus niet nodig. En als men op het terras wil zitten, kunnen ze - als er plek is - gewoon plaatsnemen zonder reservering.'

Stijging thuisverbruik

In tegenstelling tot april is er in mei wel een stijging van het thuisverbruik (28%) te zien, maar dit maakt nog steeds het grote verlies van de bierverkoop in de horeca niet goed, stelt de brancheorganisatie. 'De export krijgt helaas ook grote klappen' zegt Wigboldus. 'Nederlandse bierbrouwers zijn de op drie na grootste bierexporteur van de wereld. De cijfers laten zien dat door de wereldwijde Covid-19 maatregelen de export in mei met 40 procent is gedaald.'

In 2019 werd van de totale Nederlandse bierproductie (24,1 miljoen hectoliter) 56 procent (13,6 miljoen hectoliter) geëxporteerd. De verwachting is dat ook in de toekomst de export flink last blijft houden van de restricties in de horeca en evenementen die niet doorgaan.  

Uit het Nationaal Bieronderzoek blijkt verder dat bierdrinkers na het versoepelen van de maatregelen, het meeste uitkeken naar het drinken van een glas bier op het terras (35%) en met vrienden (44%). En wat dronken we tijdens de lockdown? Thuis openden we gemiddeld 2,6 bierensoorten. Favorieten waren pils (58%), 0.0 radler (31%), radler (27%) en tripel en blond bier (18%). Een deel van de bierdrinkers (13%) heeft in die periode online bier gekocht, vooral bij de supermarkt (56%) en bij een online biershop (21%). Een derde koopt nu vaker online bier dan normaal. Een op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit, zoals een spel, bijvoorbeeld zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en een online borrel (36%).

Over Nederlandse Brouwers

Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van veertien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bierbrouwerij AB InBev, Brouwerij De Leckere B.V., Brouwerij Noordt B.V., Budelse Brouwerij B.V., Duvel Moortgat Nederland B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., Kompaan Dutch Craft Beer Company, Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Royal Swinkels Family Brewers, Texelse Bierbrouwerij, Two Chefs Brewing. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland

Het zestiende Nationaal Bieronderzoek is online uitgevoerd door Ruigrok NetPanel onder 1.131 Nederlanders van 18 jaar en ouder die minimaal één keer per maand bier drinken. De steekproef is representatief op geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie