Cijfers over de supermarktgekte in 10 bullets

Dit is de meest recente update van IRI met omzet-inzichten over supermarkt, online, convenience, drogisterijen en slijterijen.

Hamsteren!
ANP Foto, Bart Maat

De supermarkt- en andere gekte in cijfers:

  • Binnen Totaal Supermarkten werd in week 11 een omzet gerealiseerd van 996,3 Miljoen; een stijging van 32,3 procent (+€243M) t.o.v. dezelfde week vorig jaar en een omzet die 11 procent hoger lag dan in de kerstweek (wk 51 2019).
  • Ook binnen drogisterijen groeit de omzet ten opzichte van vorige week met ongeveer 20 procent. Binnen drogisterijen is wel een wat grilliger omzetverloop dan binnen supermarkten, dus het is niet met 100 procent zekerheid dat dit ook volledig toe te schrijven is aan hamstergedrag naar aanleiding van corona, maar zeker grotendeels.
  • Slijterijen blijven stabiel: 0,9 procent. Geen ‘stock-piling’ hier.
  • Online groeit slechts met 8 procent ten opzichte van vorige week. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het wel een groei van bijna 50 procent. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met de beperktere capaciteit die er online is. We verwachten hier volgende week wel hogere groeicijfers.
  • Convenience-stores zoals AH to Go en Jumbo-city winkels) dalen met 8 procent ten opzichte van vorige week. Veel convenience stores (vooral op stations), ervaren minder traffic waardoor de omzet daalt.
  • Gekeken naar de regio’s is de uplift in het noordwesten het hoogst: 36,5 procent. Dit is opmerkelijk, aangezien juist in het zuiden veel meer besmettingen zijn.
Advertentie
advertisement

Hoe is de situatie in de landen om ons heen?

  • IRI heeft in samenwerking met de Boston Consultancy Group een analyse gemaakt op Italië, Frankrijk, UK en US. Een paar highlights daaruit:
  • Toiletpapier, home care en OTC healthcare laten gigantische uplifts zien over alle markten heen.
  • Trends vanuit Italië en Frankrijk laten zien dat de toegenomen vraag naar producten langdurig (weken) aan zal houden.
  • In Italië zien we sinds de start van stock-piling (16 februari) de groei stabiliseren op food-categorieën.

 

IRI Nederland is aanbieder van onder meer marktinformatie op het gebied van FMCG en retail

Plaats als eerste een reactie

Advertentie