Premium

Gall & Gall kijkt goed naar Grapedistrict en richt schap in naar smaakprofielen

De Albert Heijn-dochter investeert fors in een nieuwe winkelinrichting, en brengt de wijnkeuze sterk terug. ‘Meer is niet altijd beter.’

De nieuwe winkelinrichting
Gall & Gall

Het is alweer even geleden dat – toenmalige nieuwkomer – Grapedistrict de wijnretail opschudde (2006) door wijnen in de winkel niet meer op kleur, land en (hooguit) druivensoort in te delen, maar op smaakprofiel. Landelijke slijterijketens, zoals Gall & Gall toonden destijds meteen interesse en richtten onder meer pilotstores in waar het idee verkend werd. In 2012 deelde Gall & Gall in al haar winkels verspreid door het land voor het eerst wijnen in op basis van smaak. Volgens een woordvoerder was dat ‘een wat globale indeling met een beperkt aantal smaken’.

Advertentie
advertisement

Systeem

Klantervaringen en nader onderzoek leidden bij Gall & Gall in 2017 tot een systeem van smaakprofielen op. Gall & Gall: ‘Zes profielen voor rood, zes voor wit en zes voor rosé. Van iedere wijn weten we vanaf dat moment bij welk profiel deze hoort.’ Tegelijk konden klanten online en in de winkel een test doen om hun smaakprofiel te ontdekken. De stap die Gall & Gall nu zet, is om landelijk alle winkels naar deze 18 smaakprofielen in te richten. Tegelijkertijd wordt de inrichting van de winkels stevig ter hand genomen.

220 winkels

Dat vergt een forse investering. Vooral de wijnschappen zullen een metamorfose ondergaan. Los van de indeling in twaalf smaakprofielen (de profielen voor wit en rosé komen overeen), worden de flessen voortaan liggend gepresenteerd. Inmiddels zijn de eerste tachtig winkels van Gall & Gall omgebouwd. Eind 2019 zullen er 220 ‘nieuwe’ winkels zijn. De rest van de winkels volgen volgend jaar.

Directeur Frances Franken-Mulder
Directeur Frances Franken-Mulder Gall & Gall

Bomen

Algemeen directeur van Gall & Gall, Frances Franken-Mulder, nam nog een grote beslissing. In de nieuwe winkels worden slechts 190 verschillende wijnen aangeboden. ‘Dat is beduidend minder dan voorheen. Maar meer is niet altijd beter, merkten we toen we onze klanten om hun mening vroegen. We hadden zoveel wijnen in de winkel dat ze door de bomen het bos niet meer zagen.’ De selectie die Gall & Gall nu gemaakt heeft, moet volop voorzien in de behoefte voor elke smaak. Het brede aanbod van 1.800 wijnen is bij Gall & Gall nog altijd wel online te vinden.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie