Premium

Kluun trekt met levend billboard door het land om boek te promoten

Het billboard waarín een puber achter het behang is geplakt, is vrijdagmorgen onthuld in Amsterdam. Joe Public hielp een handje mee.

Kluun promoot zijn nieuwste boek op onconventionele wijze.

Kluun trekt momenteel door het land met een billboard waarín een puber letterlijk achter het behang is geplakt. Aanleiding voor de actie is om de promotie rondom zijn nieuwste boek 'Help, ik heb een puber!' een extra zetje te geven.

Het boek is sinds de lancering vorig jaar al bijna 75.000 keer verkocht, maar schrijver en tevens oud-reclamemaker Kluun lijkt de smaak te pakken hebben. Eerder voerde hij al campagne op zijn eigen social media-kanalen -waaronder TikTok, waar de meeste pubers te vinden zijn- om het boek onder de aandacht te brengen. Ook sprak hij radiospotjes in om het boek te promoten.

Het idee van de billboard-actie is bedacht en ontwikkeld door de creatieven Jeroen Icks en Ruben van Dijk van reclamebureau Joe Public. Vrijdagochtend heeft de 59-jarige Kluun het billboard onthuld voor boekhandel Scheltema in Amsterdam, vanaf morgen trekt hij verder door het land op plekken waar volgens hem 'zoveel mogelijk ouders en pubers' zich begeven. Kluun, lacht: 'De pubers achter het behang doen mee op basis van relatieve vrijwilligheid en worden regelmatig ververst.'

Sparringpartner

Het billboard is onderdeel van de langer lopende campagne rondom het boek, maar wat Joe Public-baas Jeroen van Eck betreft blijft het hier niet bij. De campagne is volgens hem Effie-waardig, Van Eck is op het moment zelfs bezig met het schrijven van een case. De samenwerking met Kluun, die vóór zijn schrijfcarrière actief was als strateeg bij onder meer DDB en zijn eigen bureau Project X, bevalt Van Eck goed, hoewel de schrijver niet per sé de makkelijkste in de omgang is. Van Eck: 'Natuurlijk, hij heeft z'n eigen ideeën, dat moet ook wel, als oud-reclamemaker. We zijn als bureau op strategisch vlak vooral een sparringpartner voor hem, en dat werkt prettig, voor beide partijen.'

Van Eck, enthousiast: 'De verkoop gaat echt door het dak, het boek is nu al twee keer zoveel verkocht als het gemiddelde van Kluuns vijf laatste boeken. En die verkochten al niet slecht.'

Raymond van de Klundert (echte naam) is zelf vader van drie pubers en twee stiefpubers. 'Help, ik heb een puber!' is een survivalgids voor puberouders en een ode aan pubers; 'de emotioneelste, gekste, levendigste, roekelooste, redelooste, onzekerste en aandoenlijkste wezens die er bestaan', aldus Kluun. Eerder schreef hij de bestsellers Komt een vrouw bij de dokter (2003), Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt! (2004) en Familieopstelling (2020). In 2006 richtte hij Nightwriters op, een collectief dat zich ten doel stelt literair entertainment te bieden. Kluun begon zijn carrière als verkoper bij de Gouden Gids en Neckermann.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie