KWF: ‘We werden overvallen door heftigheid kritiek’

KWF heeft een omstreden campagne stopgezet. Waarom? Interview met persvoorlichter Marsja Meijer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens de NOS was u voorbereid op het stopzetten en had u de verklaring al klaarliggen?

‘Nou, dat is niet waar. We hadden dit helemaal niet verwacht. Natuurlijk wisten we dat de campagne over de top was, maar dat mensen zo boos zouden reageren, daar hadden we geen rekening mee gehouden.’  

Wanneer begonnen het jullie duidelijk te worden dat de campagne niet goed viel?

&;In eerste instantie leek er niet zo veel aan de hand, maar gisteravond heeft iemand het filmpje verspreid via Twitter. Mensen die hem zo te zien kregen, misten daardoor de context. Deze campagne was gericht op zorgprofessionals en niet op het grote publiek. We hadden ook gebruikgemaakt van een verborgen link, maar goed, het kwam dus wel op Twitter terecht. Toen brak de kritiek los.’

Is het niet naïef te veronderstellen dat zo’n campagne niet door het brede publiek wordt opgepakt in tijden van sociale media?

‘We hadden er wel rekening meegehouden dat hij breder verspreid zou worden en zelfs dat mensen er wat over zouden zeggen. Maar dat er zo’n lading kritiek zou komen, hadden we helemaal niet verwacht. Deze campagne was ingestoken vanuit het belang van de kankerpatiënt, die meer aandacht nodig heeft van de zorgverleners. Dat is wat we wilden, terwijl mensen vonden dat we ze te kakken zetten.’

Hebben jullie nog getwijfeld of je campagne wel moest terugtrekken?

‘Ja, de meningen waren daarover verdeeld en er is een flinke discussie aan voorafgegaan. Er waren twee keuzes: blijven vasthouden aan de campagne met zijn goede doelstellingen, of vinden we het sentiment in de buitenwereld belangrijker en trekken we hem terug? Dat laatste is besloten.’

Waar stond u?

‘Dat is niet zo van belang, we zijn tot een gezamenlijk besluit gekomen.’

Is de campagne wel zorgvuldig tot stand gekomen?

‘Jazeker. Deze campagne is samen met patiënten en zorgprofessionals ontwikkeld. We wilden juist een laagdrempelige campagne. Als je een boek uitbrengt over zo&;n onderwerp, bereik je alleen de geïnteresseerde hulpverleners. Wij wilden dat ze allemaal van de problematiek te weten kwamen. Vandaar dat we voor dit filmpje hebben gekozen. Het was over de top, maar met de beste intenties gemaakt.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie