Lidl verlaagt prijzen vezelrijke producten structureel

De supermarkt zegt een gezonde leefstijl te willen bevorderen en is een samenwerking aangegaan met het Voedingscentrum.

Quirine de Weerd (Lidl) en Maarten van Ooijen (VWS)

Lidl voert een structurele prijsverlaging door op zijn vezelrijke producten. Daarnaast lanceert de supermarkt de campagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’. Daarmee wil Lidl in samenwerking met het Voedingscentrum een gezonde leefstijl bij consumenten bevorderen. De komende weken voert Lidl een spaaractie, waarbij gespaard kan worden voor gratis producten uit de Schijf van Vijf. De campagne werd donderdag afgetrapt met een bezoek van staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) aan een Lidl-filiaal in Utrecht. Hij reikte de eerste gratis Schijf van Vijf producten uit aan een klant en gaf het belang aan van de campagne.

Balans zoek volgens staatssecretaris

Staatssecretaris van Ooijen prees de initiatieven van Lidl. Volgens hem staat maar een vijfde van wat er aan eten in de supermarkt wordt aangeboden in de Schijf van Vijf. ‘De balans is daar echt zoek. Dat maakt gezond kiezen moeilijk terwijl we dat juist makkelijker moeten maken. Supermarkten hebben hier een belangrijke verantwoordelijkheid. De actie van Lidl om te sparen voor gratis Schijf van Vijf producten en structureel de prijs van vezelrijke varianten te verlagen, vind ik echt een mooie stap naar een gezondere voedselomgeving.’

Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid bij Voedingscentrum, sluit zich aan bij Van Ooijen en is positief over de actie van Lidl: ‘ Enerzijds worden miljoenen mensen geïnformeerd over welke producten in de Schijf vallen, anderzijds maakt Lidl het heel eenvoudig doordat klanten voor gratis producten uit de Schijf kunnen sparen. Zo maken zij makkelijk kennis met bijvoorbeeld volkoren varianten van producten en kunnen die opnemen in hun voedingspatroon.’

Volkoren vanaf nu even duur als wit brood

Lidl maakt ook bekend dat een groot aantal gezondere keuzes vanaf nu blijvend net zo laag geprijsd zijn als het alternatief. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om volkorenbrood, volkoren beschuit, zilvervliesrijst en volkoren wraps. Lidl: ‘Voor vezelrijke producten betaalt de consument over het algemeen meer omdat volkorenmeel duurder is dan bloem. Dit komt onder andere doordat een meelfabriek bij het verkopen van volkorenmeel maar één product verkoopt terwijl bij bloem ook de kiem en de buitenste lagen van de overblijfselen die bij de productie van bloem ontstaan, verkocht kunnen worden aan bijvoorbeeld de veevoerindustrie.’ Quirine de Weerd, hoofd Duurzaamheid en Communicatie bij Lidl, zegt dat de supermarkt zijn producten continu gezonder maakt en dat er bovendien geen ongezonde producten meer bij de kassa worden verkocht.

Campagne

De spaarcampagne 'Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’ loopt van 22 mei tot en met 2 juli. Klanten kunnen sparen voor meer dan 30 gratis producten uit de verschillende vakken van de Schijf van Vijf. De spaaractie wordt ondersteund door een communicatiecampagne, waarin het belang van een gezonde leefstijl wordt onderstreept. Als onderdeel van de communicatiecampagne worden onder andere advertorials en radio ingezet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie