'Microsoft wil 'niet storende' advertenties in Xbox-games toestaan'

Opvallend: Microsoft zou geen commissie willen vragen, waardoor game-uitgevers en advertentiepartijen de inkomsten kunnen verdelen.

Microsofts nieuwste model Xbox
Afbeelding: Microsoft

Microsoft werkt achter de schermen aan advertenties in gratis Xbox-games om de inkomsten van speluitgevers te vergroten. Microsoft is de maker van Xbox-consoles en beheerder van het Xbox-platform. De advertentievorm moet 'niet storend' worden en in het derde kwartaal starten, schrijft Business Insider op basis van anonieme bronnen binnen Microsoft. Spelers van geselecteerde gratis games krijgen de reclames vanaf het derde kwartaal te zien, aldus de site. 

Advertentie
advertisement

Advertenties in Xbox-games

Microsoft zou erover nadenken om reclames te tonen op manieren die opvallen maar niet storen. De bronnen van Business Insider noemen een autoracespel, waarin advertenties op billboards langs het circuit getoond kunnen worden. Een andere optie is advertentievideo's laten zien in een zogeheten lobby waarin gamers wachten tot een nieuwe ronde van een willekeurig spel begint. 

Merkvoorkeur vergroten

Wat opvalt aan de berichtgeving is dat Microsoft geen commissie zou gaan vragen voor het advertentiemodel. Het techbedrijf zou de inkomsten willen verdelen tussen de uitgever van de game en het betrokken advertentiebedrijf. Met als voornaamste doel de makers van gratis games meer inkomsten geven. 

Die strategie is te begrijpen. Als gratis games meer geld opleveren, kan dat de interesse van ontwikkelaars vergroten en tot meer gratis games op het Xbox-platform leiden. Meer (gratis) games voor de Xbox kan de voorkeurspositie van de Xbox ten opzichte van andere spelcomputers vergroten. Microsoft verdient naar verluidt niet aan de verkoop van zijn gameconsoles, maar aan licenties van betaalde games en zijn abonnementsdiensten voor games.

Advertentie