Speelgoedwinkels hebben in november en december veel goed te maken

Ze draaiden in Q1 en Q2 een vijfde minder verkoopvolume dan anders, de traditionele omzet-eindspurt is harder nodig dan anders.

Speelgoedwinkel
Shutterstock

November en december, net als bij alle categorieën die in de hoek van ‘cadeautjes’ thuishoren, is de speelgoedbranche sterk afhankelijk van die laatste twee maanden van het jaar. Deze droegen de afgelopen jaren gemiddeld meer dan 30 procent van de totale jaaromzet, zo’n beetje het dubbele dus van de rest van het jaar. Dat zeggen Sonny Duijn, sector econoom en Selma van der Graaf, sector analist bij ABN Amro naar aanleiding van een inventarisatie.

Belabberd jaar

Die ‘meest spannende maanden van het jaar’ zijn voor de speelgoedwinkels nu extra belangrijk omdat 2018 zo’n belabberd jaar was. De branche, en dan tellen Duijn en Van der Graag de spelers met focus op online verkoop niet mee, verloor in de eerste zeven maanden van 2018 bijna een vijfde (19 procent) van de verkoopvolumes kwijt, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De omzet daalde weliswaar niet evenredig, maar daalde wel met 13,6 procent. ABN Amro: ‘Voor ongeveer zes op de tien speelgoedwinkels geldt dat de omzet dit jaar in de eerste helft van het jaar daalde. Een succesvolle eindspurt kan het jaar voor speelgoedwinkels redden.’

Kasstromen

Duijn stelt dat een dergelijke daling in de detailhandel direct op de winst drukt, omdat een groot deel van de kosten ‘vast’ is. ‘En omdat het gemiddelde bedrijfsresultaat (in 2017 was dit 1,4 procent) gemiddeld al laag is, drukt dit zwaar op de kasstromen. Dit maakt de laatste maanden nog belangrijker.’

De daling is inmiddels een vast gegeven in de speelgoedbranche, die in 2008 voor het laatst groeide. Elk jaar daarna daalden volumes en omzetten. Duijn en Van der Graaf berekenen dat de branche tot en met 2017 meer dan 40 procent van de verkoopvolumes verloor. ‘Dit jaar dus wederom sprake is van een daling. Het aantal speelgoedwinkels daalde in de afgelopen jaren in elke provincie.’

Online shoppen

Dat de oorzaak voor de daling ligt in het veranderende consumentengedrag (lees: online shoppen), is algemeen bekend. ‘In de eerste helft van 2018 gaven consumenten samen 152 miljoen euro online uit aan speelgoed, een stijging van bijna 18 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. ABN Amro: ‘Daarmee zijn de absolute online uitgaven bijna verdrievoudigd ten opzichte van vier jaar geleden.

Online uitgaven mist de sector voor een deel, omdat die ook deels buiten de branche terechtkomen. Daarnaast heeft de branche überhaupt te maken met concurrentie van buiten de branche. Denk bijvoorbeeld aan drogisterijen of supermarkten.’ Bijna de helft (48 procent) van de totale uitgaven aan speelgoed gaat via internet. In de eerste helft van 2014 was dit nog maar 24 procent.

 

Meer bij ABN Amro

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie