TikTok geeft gebruikers meer inzicht in hun aankopen

De focus op e-commerce wordt steeds duidelijker zichtbaar in TikTok.

TikTok profileert zich steeds nadrukkelijker als een socialmedia-app waarin je ook online aankopen kunt doen. Social shopping dus, iets waar TikTok in Azië veel succes mee boekt. In Westerse landen slaagt het ene experiment beter dan de ander, maar TikTok zet door. In het Verenigd Koninkrijk zien gebruikers nu een prominente 'Order center'-knop die meer informatie geeft over hun aankopen via TikTok.

Advertentie
advertisement

Social shopping-tabblad

Op Twitter maakt onder meer socialmediaconsultant Matt Navarra melding van de nieuwe knop. Die is - alleen voor de gebruiker - zichtbaar op zijn of haar profiel en staat naast de vertrouwde 'edit profile'-knop. Een druk op de order center-knop leidt naar een tabblad dat relevante informatie geeft rondom productaankopen via TikTok. Gebruikers krijgen in de TikTok-app reclames van producten te zien, als aanvulling op de video's van bekenden en onbekenden. 

Het tabblad maakt onder meer duidelijk welke producten er op het verlanglijstje van de gebruiker staan, welke bestellingen er geplaatst, betaald, nog niet betaald en verzonden zijn. Ook geeft het tabblad informatie over retourzendingen en kan de gebruiker reviews achterlaten. De klant ziet er ook eventuele kortingsvouchers en kan zijn adres en betaalmethode(n) aanpassen. Onderaan de pagina is veel aandacht voor aanbevolen producten, uiteraard te koop via TikTok. 

De tweet van Navarra is hieronder zichtbaar.

Live shopping

Een maand geleden kwam TikTok in het nieuws omdat het bedrijf naar verluidt een streep zet door zijn plannen om live shopping in Europa te introduceren. Enkele tests met bekende creators vielen qua publiek, omzet en feedback van creators tegen, schreef een Britse zakenkrant destijds. Wel gaat TikTok live shopping naar verluidt starten in het Verenigd Koninkrijk - waar nu dus ook de order center-knop debuteert. 

Live shopping is erg populair in Azië, onder andere door betrokkenheid van merken en influencers.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie