TikTok verliest aan populariteit als zoekmachine voor e-commerce

Amerikanen gebruiken de socialmedia-app minder vaak om online producten te zoeken dan een paar maanden geleden.

Het aantal Amerikanen dat TikTok gebruikt als zoekmachine om online producten te bestellen daalt. Waar in augustus 2022 vijf procent van de online winkelaars TikTok als primaire e-commercezoekmachine gebruikte, was dat in juni nog maar drie procent. Google levert minder in en ziet het marktaandeel dalen van 35 naar 34 procent. Grote winnaar is Amazon, dat niet meer 46 maar nu 49 procent van de online winkelaars als eerste verwelkomt.

Amazon grote winnaar

De cijfers zijn afkomstig van CivicScience en worden onder andere gemeld door gespecialiseerde media als Searchengineland. CivicScience heeft voor beide onderzoeken een paar duizend volwassen Amerikanen naar hun e-commercezoekgedrag gevraagd. Volgens Searchengineland sluiten de resultaten grotendeels aan met een ander onderzoek. Dat onderzoek claimt dat 38 procent van de gebruikers start met zoeken op Amazon en 35 procent bij Google.

Interessant is dat de meeste Amerikanen die zoeken via TikTok (maar ook Reddit en Instagram) tussen de 18 en 34 jaar zijn. Een deel van die doelgroep heeft TikTok echter verruild voor Amazon. De e-commercegigant ziet ten opzichte van vorig jaar 45 procent meer 18 tot 24-jarigen zoeken via zijn webwinkel. De groei in de leeftijdscategorie 25 - 34 jaar is bijna even groot (44 procent). 

E-commerce-ambities van TikTok

Voor TikTok is de dalende populariteit als e-commercezoekmachine een domper. De socialmedia-app doet veel moeite om gebruikers en merken te overtuigen van zijn e-commercemogelijkheden. Niet alleen in de Verenigde Staten, maar in veel landen. Zo geeft TikTok gebruikers sinds een jaar meer inzicht in hun aankopen via de app en kunnen webwinkels effectiever adverteren binnen TikTok. Die focus op e-commerce levert TikTok meer advertentie-inkomsten van webwinkels en percentages van aankopen op en houdt gebruikers vaker en langer binnen de app. Zij krijgen zo meer reclames te zien, die ook weer bijdragen aan TikToks verdienmodel. 

Dat e-commercemodel is echter geen kip met gouden eieren. Een jaar geleden zette TikTok naar verluidt een streep door zijn plannen om live shopping in Europese landen te introduceren. Experimenten vielen simpelweg tegen, meldde de Financial Times destijds.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie