Wie Amazon vreest heeft zitten slapen

Heb jij een webshop? Sluit je dan als de bliksem aan bij een online marketplace. Er zijn alleen maar voordelen, betoogt Erwin Wijman.

Photo by Şahin Yeşilyaprak on Unsplash

1. Jij wordt niet zo groot als Amazon, echt niet.

Wie de komst van Amazon naar Nederland (volgende week?) vreest, heeft zitten slapen. Jij wordt toch nooit zo groot als die miljardenmoloch of andere grote jongens als Bol.com, Alibaba, Marktplaats en eBay. Dussss If you can’t beat them join them. Dat is het motto waaronder steeds meer ondernemers hun producten aanbieden via nationale en internationale onlinemarktplaatsen.

Steeds meer webwinkeliers gaan in zee met de grote e-commerce-partijen. Het marktaandeel van onlineverkoop via marketplaces groeit de komende jaren flink. De verwachting is dat eind 2020 al veertig procent van de onlineverkopen (B2C en B2B) via deze kanalen verloopt.

Marktplaatsen zijn handig en goedkoop, en hebben een bereik waar je u tegen zegt. Ze ondersteunen jou als verkoper met betalingen, fulfilment, klantenservice en promotie.

Kortom, marketplaces zijn gevestigde en volwaardige kanalen om jouw producten te verkopen.

 

2. Je bent beter vindbaar voor nieuwe klanten.

Het grote bereik van onlinemarktplaatsen doet wonderen voor je vindbaarheid online. Je klanten en toekomstige klanten zoeken steeds vaker op bol.com of Alibaba in plaats van via Google. Die webshops beschikken namelijk over een reusachtig aanbod en dat wordt steeds groter. Ook de prijzen zijn in veel gevallen concurrerend. Heel veel klanten die nog klant moeten worden, zouden nooit op eigen houtje jouw website vinden.

 

3. Je hebt niet de investeringen van een eigen webshop.

Een eigen webshop bouwen en onderhouden is kostbaar, net als het voorraadbeheer in je winkel, magazijn, fulfilment, het beheer van orders en je marketingactiviteiten. Je wordt al moe van het lezen van de vorige zin. Verkopen via een marketplace zorgt dat je gehele productaanbod altijd online is. Nog een groot voordeel: je voorraad, prijzen en levertijden zijn altijd up-to-date.

 

4. Je verlaagt de verkoopdrempel.

Veel kopers zijn merk- en winkeltrouw. Wie eenmaal gewend is te kopen via bol.com, blijft dat vaak doen. Zoals mensen in de stad of hun eigen buurtje ook bij vertrouwde adressen kopen, doen ze dat ook online.

Dat onlinemarktplaatsen zo snel en veel terrein winnen komt door hun aanbod, kwaliteit en bekendheid en het vertrouwen dat ze wekken. Ze hebben wat zo mooi heet A-merkstatus. Daar kun jij mooi op meeliften. Je hoeft geen geld te steken in het overtuigen van mensen van jouw betrouwbaarheid. Ze kennen de winkel al waar jouw producten te koop zijn.

 

5. Je eigen webshop overeind houden is geen slecht idee.

Voor je verkoopstrategie kan het handig zijn om een eigen webshop te hebben. De kans op herhalingsaankopen is groter als mensen direct bij jouw webshop kopen. Je kunt ook gerichtere aanbiedingen doen, en je kunt beter een klantenbestand opbouwen.

Bovendien zoeken mensen nog steeds ook via Google en andere zoekmachines naar producten en daarop scoor je beter met een eigen webshop zolang je maar je specifieke zoekwoordensysteem goed voor elkaar hebt. De A-merkstatus – naamsbekendheid en vertrouwen – van de marketplace straalt dan af op je eigen webshop.

 

6. Je lift mee op de reviews van eerdere kopers.

Onlinemarktplaatsen hebben een grondig reviewsysteem opgezet, waarin ze klanten vragen om een beoordeling te schrijven over het gekochte product en over de service van de verkoper.

En die reviews worden gelezen ook: de meerderheid van de kopers leest eerst reviews voor zij onlineproducten aanschaffen. Geloof het of niet maar reviews zijn bijna net zo effectief als aanbevelingen van bekenden.

 

7. Opzien tegen de technische koppeling is onnodig, die is makkelijk te automatiseren.

Er zijn genoeg specialisten die je bestaande e-commercesoftware kunnen koppelen aan partijen als bol.com en Amazon. Dat gaat meestal makkelijk via een productfeed of API, waarbij jouw eigen CMS realtimedata ontvangt. Grote partijen eisen een API-koppeling, dus die is aan te raden. Jij hoeft alleen je producten te scannen en de beschrijving en foto’s staan automatisch online.

Ook het prijzen en aanpassen van de voorraad kan automatisch, en sommige softwarepakketten houden zelfs de prijzen (en levertijden) van de concurrentie in de gaten en kunnen desgewenst jouw prijs automatisch aanpassen.

Wat zit je nu nog te lezen? Je hebt geen eigen webshop meer nodig, dus je bespaart een hoop kosten, onderhoud en gedoe. En houd je je webshop wél aan, dan is een marktplaats nuttig om nieuwe klanten te trekken, de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten en sneller vertrouwen op te bouwen. Vlug, naar bol.com! Of Amazon.

Meer van Erwin Wijman, auteur van de marketingbestseller Zo verkoop je alles, lees je hier

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie