Uit onderzoek blijkt dat er weinig terechtkomt van de meeste samenwerkingsverbanden tussen Inkoop en Marketing. En áls er al samengewerkt wordt, is het niet van harte.
Met name de marketeers zijn niet happig op een te grote inbreng van hun collega’s bij Inkoop. Terwijl de voordelen van een bondgenootschap niet misselijk zijn: het kan veel geld besparen, nieuwe doelgroepen aanboren en marktaandeel vergroten. Ook de klantenbinding en de relaties met de leveranciers gaan erop vooruit. Hoogste tijd dus om de bezwaren opzij te zetten. Een paar adviezen om de samenwerking op de juiste manier te implementeren:
- Formuleer eerst doel en visie (en communiceer die!).
- Zorg ervoor dat alle betrokkenen ruim voldoende vakinhoudelijke en sociale competenties hebben.
- Structureer en standaardiseer de samenwerking.
- Evalueer de samenwerking aan het eind van het implementatieproces.
- Blijf de resultaten meten aan de hand van vergelijkingen tussen de feitelijke en de gewenste situatie.
Bron: Absatzwirtschaft

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu