Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple hengelt naar mobiele telefoons

De Amerikaanse computerfabrikant Apple gaat ook digitale muziek aanbieden voor de mobiele telefoon.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Amerikaanse computerfabrikant gaat ook digitale muziek aanbieden voor de mobiele telefoon.

Topman Steve Jobs liet woensdag het eerste mobieltje met een iTunes-jukebox. Het toestel is gefabriceerd door Motorola en komt onder de naam in de winkels te liggen.

Met het nieuwe initiatief probeert Apple zijn sterke positie met de iPod-muziekspeler te verplaatsen naar de markt voor mobiele telefoons. Op de telefoon zit standaard de iTunes-software, die de iPod groot heeft gemaakt, voor het beheer van een muziekcollectie.

Een computer is nog wel nodig om er liedjes op te zetten. Motorola en Apple kondigden vorig jaar hun samenwerking al aan.

Tijdens de technologiebeurs CeBIT in maart dit jaar werd de presentatie van het eerste product verwacht, maar bleven hun gezamenlijke vitrines verontrustend leeg.

Beide partijen zouden nog steggelen over de verdeling van de opbrengsten. Bovendien waren telecombedrijven niet erg happig omdat zij de muziekverkoop graag in eigen beheer willen houden.

Enkele aanbieders van mobiele telefonie hebben zich nu bereid verklaard om met Apple en Motorola het toestel te verkopen. In de Verenigde Staten is dat bijvoorbeeld Cingular Wireless.

Onbekend is nog welke partij de telefoons in Nederland in combinatie met een telefonieabonnement gaat aanbieden. Volgens een woordvoerder van Apple Nederland zal de 'iPod-telefoon' in ieder geval in oktober in de winkels liggen.

Apple begeeft zich met de iTunes-telefoon op glad ijs. Het afspelen van muziek via de mobiele telefoon kan volgens analisten de populariteit van de eigen iPod ondermijnen.

Apple heeft dit potentiële gevaar ondervangen door maar honderd liedjes op de telefoon toe te staan. Bovendien ontbeert het Motorola-exemplaar het veel geroemde besturingsgemak van de iPod.

Steve Jobs kreeg woensdag tijdens de presentatie zelfs kortstondig zijn muziek niet aan de praat doordat hij de verkeerde knop indrukte.

Apple heeft inmiddels meer dan 500 miljoen liedjes verkocht via iTunes en is daarmee naar eigen zeggen mogelijk de op een na grootste internetwinkel, na Amazon.com.

Tien miljoen mensen maken gebruik van de collectie, die zo'n 2 miljoen nummers rijk is.

De onderneming verraste woensdag ook met de lancering van een opvolger van de iPod-mini, de meest verkochte digitale muziekspeler tot dusver. Het apparaat weegt slechts 42 gram, past in de kleinste zak van een spijkerbroek, maar kan wel duizend liedjes opslaan of
25.000 foto's op een kleurenscherm weergeven.

Deze iPod gaat 199 dollar (2GB: 500 songs) tot 249 dollar (4GB: 1000 songs) kosten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in