Marktonderzoekers zouden zich moeten richten op het vinden van manieren om emotie, liefde en verlangens te meten, op dezelfde accurate en kwantificeerbare wijze als de huidige awareness- en herinneringsmetingen. Want volgens Roberts leven we in een tijd waarin emoties voor differentiatie gaan zorgen. Uit talloze metingen blijkt bijvoorbeeld dat de Whopper van Burger King beter smaakt dan een Big Mac. Maar dat kan consumenten niks schelen, die gaan naar McDonalds vanwege de ervaring, de fun. Toch blijven marktonderzoekers voorkeur en herinnering meten. Terwijl we leven in een aandachtseconomie: het enige dat telt is niet wat mensen zeggen wat ze zullen doen, maar hoe ze zich voelen. Onderzoekers focussen op cijfers en spitten niet naar het allerbelangrijkste: inzicht.
Ook de veelgeprezen focusgroepen vindt Roberts waardeloos. Focusgroepen zijn niet eerlijk en worden gedicteerd door de interviewer, een dominante persoon of de onderzoeker die de resultaten analyseert. Eenvoudig gezegd geldt: Wie wil weten hoe een leeuw jaagt moet naar Afrika, niet naar de dierentuin. Daarom liet Saatchi China vijf medewerkers negen maanden lang rondtrekken op het platteland, om te leven als de Chinezen en daarna terug te keren op kantoor. Bij elk product en alle communicatie is Saatchi in de jungle, niet de dierentuin.
<#FONT SIZE=1>Bron: Esomar Research World<#/FONT>

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu