Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktonderzoekers focussen op verkeerde zaken

Volgens Kevin Roberts, ceo van Saatchi & Saatchi focussen marktonderzoekers op de verkeerde dingen, op het verkeerde tijdstip, om de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marktonderzoekers zouden zich moeten richten op het vinden van manieren om emotie, liefde en verlangens te meten, op dezelfde accurate en kwantificeerbare wijze als de huidige awareness- en herinneringsmetingen. Want volgens Roberts leven we in een tijd waarin emoties voor differentiatie gaan zorgen. Uit talloze metingen blijkt bijvoorbeeld dat de Whopper van Burger King beter smaakt dan een Big Mac. Maar dat kan consumenten niks schelen, die gaan naar McDonalds vanwege de ervaring, de fun. Toch blijven marktonderzoekers voorkeur en herinnering meten. Terwijl we leven in een aandachtseconomie: het enige dat telt is niet wat mensen zeggen wat ze zullen doen, maar hoe ze zich voelen. Onderzoekers focussen op cijfers en spitten niet naar het allerbelangrijkste: inzicht.

Ook de veelgeprezen focusgroepen vindt Roberts waardeloos. Focusgroepen zijn niet eerlijk en worden gedicteerd door de interviewer, een dominante persoon of de onderzoeker die de resultaten analyseert. Eenvoudig gezegd geldt: Wie wil weten hoe een leeuw jaagt moet naar Afrika, niet naar de dierentuin. Daarom liet Saatchi China vijf medewerkers negen maanden lang rondtrekken op het platteland, om te leven als de Chinezen en daarna terug te keren op kantoor. Bij elk product en alle communicatie is Saatchi in de jungle, niet de dierentuin.

< SIZE=1>Bron: Esomar Research World<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in