Overslaan en naar de inhoud gaan

Valse Voeding?

Het consumentenblad Which? beweert dat Britse consumenten jaarlijks tien miljard euro teveel betalen aan vervalste voeding. Tien procent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het consumentenblad beweert dat Britse consumenten jaarlijks tien miljard euro teveel betalen aan vervalste voeding. Tien procent van alle levensmiddelen in het Verenigd Koninkrijk zou onder valse voorwendselen verkocht worden, zo vandaag.

related partner content for mobile comes here

De vervalsingen betreffen doorgaans groenten en fruit die als biologisch aangeprezen worden, scharreleieren van batterijkippen en vleeswaren met water. Andere voorbeelden zijn verdunde sinaasappelsap, versneden koffie en om als eerste persing olijfolie verkocht te kunnen worden. Vervalste voeding wordt niet alleen verkocht in achterafzaakjes; het zijn vooral premium-producten waar mee geknoeid wordt. Grote supermarkten zoals Tesco en Sainsbury's zijn de afgelopen jaren door de (FSA) betrapt op de verkoop van vervalste voeding. Which? heeft de vier grote Britse supermarktketens gevraagd of zij aan controle doen, en elk zegt dat er regelmatig samples naar labs gestuurd worden.

Tien procent is enorm veel. Which? zal de komende dagen dan ook geconfronteerd worden met de toorn van Tesco, Asda en Waitrose. Is de kritiek goed onderbouwd of zijn het discutabele aannames? Als de stelling van Which? overeind blijft, doemen nieuwe vragen op. Zijn het vooral versproducten waarmee geknoeid wordt, of betreft het ook voorverpakte levensmiddelen? Wordt de beschuldigende vinger naar de supermarkten en restaurants gericht of zijn ook merkfabrikanten betrokken bij deze oplichting?

Die vragen beperken zich niet tot Engeland. Als de grote Britse supermarkten geen greep hebben op hun aanvoerketens, dan is er elders in Europa ook stront aan de knikker. Wat de affaire extra interessant maakt, is dat geknoei met verse levensmiddelen en het stortgoed van kruideniers aan de basis stond van het voorverpakte merkartikel. Gaat de geschiedenis zich herhalen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in