CRM behoeft procesaanpak


Hoe was het ook weer? Middels CRM moet uit alle verzamelde klantinformatie de munitie worden gehaald om klantgericht te kunnen aanbieden. In de praktijk valt dat echter zwaar tegen: ondanks het leger aan CRM-consultants, CRM-softwareboeren, dedicated implementeerders en wat al niet, haalt meer dan de helft van alle CRM-toepassingen de doelstellingen niet. Niet alleen omdat CRM-software niet deugt of niet goed aansluit op de andere ICT-toepassingen, maar vooral omdat de organisatie er, als puntje bij paaltje komt, nog niet aan toe is. Ondanks alle mooie woorden zijn veel bedrijven immers nog volop in de fase van productmarketing; klantgericht werken in praktijk, dat valt nog lang niet mee.
Het klinkt als een open deur, maar toch: voorkom CRM-fouten door een procesmatige aanpak. Dus eerst analyseren, dan besluiten of CRM eigenlijk wel nodig is, vervolgens een conceptfase waarin een en ander terdege getest wordt, en pas dan de daadwerkelijke implementatie. Dat kan veel geld en frustratie schelen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijArbeidsmarktcommunicatie Specialist
TAUWProduct Owner Redactie denhaag.nl
Gemeente Den Haag<#FONT SIZE=1>Bron: Direkt Marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid