Overslaan en naar de inhoud gaan

Uit het lijstje fopmarketingtrucs: schijnzwangerschap

Het filmpje van 'het zwangere meisje op paradijselijk strand' ging viraal en ook ik hielp daar helaas aan mee.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daar sta je dan. De dag die moest komen is schijnbaar toch eindelijk daar. Via YouTube en Facebook komt de hele wereld te weten dat je zwanger bent. Of zou zijn. Waar is die adonis toch gebleven die je in dit paradijs op je laatste avond tegenkwam? De vader van je nog ongeboren kind, wiens de naam je ook al ontschoten is. De naam van het paradijs wist je heel duidelijk nog wel. Terwijl ik dit schrijf heb ik geen idee meer wat die naam was,.. ja,.. toch,.. ‘iets met een M’. De buzz op social media over jouw actie neemt magische proporties aan.


related partner content for mobile comes here


Het is een oude marketingtruc. De foptruc. Veel geprobeerd en ook veel gefaald. Tenminste, dat ligt er aan hoe je de actie beoordeelt natuurlijk. De verschillende meningen over de laatste actie schieten nu als paddestoelen de grond uit. Vele marketing & PR-goeroes zullen succes claimen omdat zichtbaarheid en bereik van dergelijke acties vaak extreem hoog waren. In het geval van ‘het zwangere meisje op paradijselijk strand’ betrapte ik mijzelf er op dat ik zeker geen onderdeel wilde zijn van de succesmotor. Ik wilde (en moest) me inhouden het niet actief te delen op social media. Dit gunde ik geen succes. Maar okay, een mailtje intern rondsturen met een linkje naar het filmpje, dat kon nog.
 
Argh! Door dat mailtje krijgen ze natuurlijk meer views op de oh zo virale video. Heb ik daar maar weer mooi aan bijgedragen. Eerste missie niet geslaagd. Laat ik dan in ieder geval mezelf proberen in te houden om te gaan googlen op die naam van Het Paradijs. Wat kan het mij schelen waar dat is en wat je er kan doen? Ongetwijfeld zit er ergens op de wereld een marketeer zijn Google Analytics continu te scrapen om te zien of sitetraffic op die paradijselijke site van deze bestemming sky high gaat.

Effectbejag 
Wat me vooral tegenstaat aan dergelijke acties is dat het effectbejag boven inhoud gaat. Iedereen kan zich de onthulling van Hans Klok en zijn nieuwe truc nog wel herinneren. Ook hij was schijnzwanger van een nieuwe act. Hans had geen nieuwe truc, maar een nieuwe truck (Scania waarschijnlijk). RTL Boulevard boos en (mede daardoor) werd het geheel ongetwijfeld als succesvol bestempeld. Maar wie heeft uiteindelijk die truck echt gezien, laat staan aangeschaft? En werd de juiste doelgroep hier wel bereikt met het juiste sentiment? Het is vaak een opmaat naar teleurstelling. Immers, ook in het recente voorbeeld werd er helaas geen baby geboren in het paradijs.   

Overigens is, met het schrijven van deze bijdrage, vrijwel mijn gehele missie mislukt. Meer aandacht voor de actie en ongetwijfeld meer views en kliks voor de video’s van de actie en de paradijselijke site. Ik heb het toch maar even gegoogled. Het heet daar Moolooba Beach. Mission Impossible. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in