Slechts 10 procent van de tweens bekijkt een online recensie, en 17 procent bekijkt het product op een website. Tieners (12-18 jaar) laten hun beslissing echter veel meer afhangen van online informatie, en kijken ook naar de prijs. Twee van de vijf tieners lezen online recensies, 37 procent bekijkt het product op de website.
Onderzoek van Mintel laat overeenkomstige resultaten zien. Kinderen tussen de 9 en 11 bekijken volgens dit onderzoek meer verschillende bronnen ten opzichte van jongere kinderen, waaronder online advertenties en social networkingsites. Jongere kinderen (6-8 jaar) vertrouwen meer op hun ouders.
Harris ondervroeg ook de ouders en vond dat ze gelijke antwoorden geven als hun tienerkinderen. De meeste kijken –als ze elektronica willen aanschaffen- naar online recensies en productwebsites voor informatie over de beste prijs. En 18 procent vraagt hun tienerkind om een mening. Ouders van jongere kinderen doen dat een stuk minder vaak.
Tieners hebben veel invloed als het gaat om de aanschaf van elektronica. Ketchum onderzocht het in mei van vorig jaar: tieners bevelen eerder elektronica aan hun vrienden aan dan iedere andere productcategorie –behalve dan entertainment.
Harris vroeg aan zowel ouders als kinderen wie het meeste wist van elektronica. Uiteraard antwoorden ouders dat ze meer weten dan hun tienerkinderen en tieners dat ze meer weten dan hun ouders. Twee uitzonderingen echter: ouders geven toe minder af te weten van videogames, en geven toe minder af te weten van smartphones dan hun tienerkinderen.
Conclusie: internet speelt een grote rol bij de aankoopbeslissing voor elektronica, zowel bij ouders als tieners. Tieners hebben ook veel invloed bij de aankoop van smartphones. En tweens zijn een makkelijke doelgroep voor marketeers, maar hebben weinig invloed.
Bron: eMarketer

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu