Merkentrouw is niet meer wat het geweest is. De relatie tussen de consument en zijn favoriete merk heeft tegenwoordig alles te maken met zelfexpressie en deel uitmaken van een gemeenschap, en veel minder met betrouwbaarheid en gewoonte. De moderne koper is dan ook niet zomaar een passieve consument, hij is de eigenaar van zijn merk. Vandaar ook de razendsnelle groei van cultmerken zoals Apple, eBay, Yahoo! en Amazon.com. Het draait allemaal om ‘building communities around our brand’ zoals de voormalige marketingchef Eric B. Kim van het eveneens sterk opkomende Samsung Electronics het uitdrukt. Fanatieke aanhangers werven, dat is de boodschap voor merkenbouwers. En dat je daarvoor helemaal niet per se jong en hip hoeft te zijn bewijst Harley Davidson, het klassieke voorbeeld van een cultmerk, dat het afgelopen jaar een waardestijging van vier procent wist te realiseren.
Moderne consument zoekt passie
Coca-Cola en Microsoft staan nog altijd bovenaan de top-100 van wereldmerken, maar hun positie wankelt onder de opkomst van de kleinere…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu