Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond starten een collectieve actie tegen Booking.com. Zij willen dat Booking.com stopt met het misbruiken van zijn macht, het beperken van de concurrentie en het misleiden van consumenten. Ook vragen zij Booking.com om een schadevergoeding voor consumenten. Consumenten kunnen zich, via de website van de Consumentenbond, per direct aanmelden voor de claim. De pijlen zijn ook gericht op andere boekingssites zoals Expedia en Agoda.
Kunstmatig hoge prijzen
Volgens Bert Heikens, voorzitter CCC betalen consumenten al jarenlang te veel voor hun hotelkamers. 'Wij hebben onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat Booking sinds januari 2013 concurrentieregels en consumentenrecht schendt. Via illegale afspraken en gedragingen zorgt Booking.com ervoor dat hotels geen lagere prijzen en betere voorwaarden kunnen aanbieden. Verschillende Europese toezichthouders hebben ook al vastgesteld dat Booking.com onrechtmatig handelt.’
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wij toonden in 2024 al aan dat Booking zich schuldig maakt aan misleiding. Het platform gebruikt bijvoorbeeld nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste. Met dat soort ‘dark patterns’ beïnvloedt Booking.com de keuzes die consumenten maken. En dat is niet toegestaan volgens Nederlandse en Europese regels.’
Volgens de organisaties hebben alle consumenten die vanaf 1 januari 2013 minimaal 1 keer een hotelkamer hebben geboekt via Booking,com schade geleden. Zij kunnen zich aanmelden voor de claim. Dit geldt ook voor consumenten die hebben geboekt via andere websites voor online hotelboekingen, zoals Agoda en Expedia. De schade loopt volgens de Consumentenbond tot in de honderden miljoenen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu