Zijn al die verhalen over de dood van het consumentisme niet wat overdreven, vroeg het blad Marketing News zich af. Het ging te rade bij een aantal experts.
De uitkomst van het onderzoekje laat tweespalt zien. Ja, zegt de ene groep: de consument is definitief genezen van zijn ongeremde kooplust. Domweg geld uitgeven is passé. Bewust consumeren is here to stay.
Nee hoor, roepen anderen. Een economisch probleem als dit kan de menselijke (lees: Amerikaanse) neiging tot hedonisme nooit voorgoed uitbannen. Zolang de crisis duurt, houdt de consument noodgedwongen de hand op de knip. Daarna gaan de remmen weer los.
Het is een kwestie van afwachten wie er gelijk krijgt. Feit blijft dat marketeers voorlopig een antwoord moeten zien te vinden op de gevolgen van de recessie op het consumptiegedrag van de klant. Een sympathieke tactiek: stel je op als bondgenoot van je klant, zoals Hyundai en JetBlue. Zij bieden hun klanten de mogelijkheid om de aankoop van een auto of vliegreis ongedaan te maken als de klant werkloos wordt of op een andere manier buiten zijn schuld in financiële problemen raakt.
Dat is volgens experts een betere aanpak dan die van Starbucks. De in zwaar weer verkerende koffiecateraar is bezig op prijs te concurreren. Fout. Starbucks zou veel beter de nadruk kunnen leggen op zijn functie als toevluchtsoord in nare tijden.
Bron: Marketing News

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu