Branded Content to the Max

Met merkwaarden als ‘Pushing the limits’, 'Daring' en ‘Winner’, heb je met Max Verstappen de vleeswording van je merk gekozen.

Credits: Andrej Isakovic AFP via NENT

Als je je merkpersoonlijkheid omschrijft met termen als ‘Pushing the limits’, 'Daring' en ‘Winner’, dan weet je dat je met Max Verstappen de ultieme vleeswording van je merk hebt gekozen. Verstappen is op spectaculaire wijze wereldkampioen Formule 1 geworden. Tegelijkertijd laat Red Bull zien dat ze al jaren en jaren wereldkampioen Branded Content zijn. Hoe zijn ze dit geworden?

Advertentie
advertisement

De meetlat van merkwaarden

Een van de succesfactoren is dat Red Bull zich aan een breed aantal persoonlijkheden, teams en evenementen verbindt die het merk onweerstaanbaar maken voor jongeren. Van wakeboarders en voetbalclubs als RB Leipzig tot stuntvlieg-evenementen. Elke keer strak langs de meetlat van de merkwaarden gefilterd.

Eigenaar van teams en evenementen

Wat Red Bull ook echt onderscheidt, is dat ze geen sponsor zijn van sportteams of evenementen, maar dat ze eigenaar ervan zijn, zodat ze de controle hebben over de content én de kosten. Zo lopen ze ook niet te leuren bij broadcasters of publishers om hun content te slijten. Red Bull betaalt geen fee, maar vraagt mediapartijen om een fee als ze hun content willen brengen.

Er zijn vele merken die in de rij staan om een Redbull team te sponsoren. De sponsor gesponsord als het ware. En de content is innovatief. Red Bull Airrace en Red Bull X Fighters zijn daar mooie voorbeelden van. Een hoogtepunt was Red Bull Stratos, de sprong vanuit de ruimte die op Youtube tientallen miljoenen kijkers trok. Hoezo Red Bull geeft je vleugels?

Eigen productiehuis

Wat Red Bull verder uniek maakt is dat ze al vijftien jaar een eigen productiehuis hebben, Red Bull Media House. Dit huis spuugt jaarlijks 1.250 evenementen op het gebied van sport, cultuur en lifestyle uit. Dat doen ze in meer dan 160 landen met 700 sporters in alle denkbare mediakanalen, zowel met partners als direct naar consumenten. Een van die kanalen is Netflix, waar Drive to Survive te zien is. Een kanaal waar je normaliter geen reclame kan maken. Branded Content is belangrijk in de toekomst van reclame omdat veel kijkers uitwijken naar reclamevrije streaming-platformen als Viaplay, HBO, Disney+ en vele anderen.

Verstappen en Cruijff

Het is bijzonder en ongeëvenaard dat je met slechts 1 product, waarbij je 40 procent van je inkomsten in marketing stopt zo succesvol bent. Het kampioenschap van Verstappen zal het aura rond het blikje nog sterker maken. Weinig jongeren zullen zich nog willen laten zien met een eigen-merk-blikje van een paar dubbeltjes. Verstappen is goud waard voor Red Bull. De vergelijking met Johan Cruijff wordt veel gemaakt. En Cruijff zei al lang geleden: 'Je bent net zoveel waard als de tijd die je op TV komt.'

Plaats als eerste een reactie

Advertentie