Forward met T-Mobile, maar waarheen?

Verspreider zijn van een evangelie dat je zelf nog niet leeft.

Het eerste dat in me opkwam toen ik de nieuwe commercial van T-mobile zag was "Why?". En aan de reactie van de rest van het bioscooppubliek was ik niet de enige. Er werd hardop gelachen, maar dat klonk toch net even anders dan de lachsalvo&;s tijdens de film zelf ..... (voor degenen die &;m nog niet gezien hebben)

Toen ik er wat langer over nadacht, bedacht ik me dat zij zich bij T-Mobile die vraag natuurlijk ook hebben gesteld, want ze doen in deze reclame bepaald geen moeite dit onder stoelen of banken te steken. En laat het daar nou net iets te vaak &;wringen&; met dit type communicatie. Veel algemeenheden, vergezichten, maatschappelijke analyses en serieuze ondertoon. Weinig relevantie, onderscheidenheid, "What&;s in it for me?" en plezier. Het worden bijna films die je beter intern kan gebruiken om het bedrijf mee te nemen in de nieuwe koersverandering dan dat je ze gebruikt om aan de consument te laten zien met als doel de verkoop van abonnementen. Als ontvanger van deze boodschap bekruipt je namelijk zomaar het gevoel dat je wordt opgeroepen je bij een nieuwe beweging, een nieuw geloof aan te sluiten. En is dat iets wat we zoeken als we besluiten van provider te veranderen? 

Begrijp me niet verkeerd. Het is heel goed om onder professionele begeleiding eens goed na te denken over &;Waarom je hier bent&;, &;Welke rol je wilt pakken&; en &;Wat je vanuit die rol precies gaat doen&;. Zeker in een markt waar iedereen hetzelfde doet en merken steeds minder relevant worden (lees: bijna overal). Je moet toch wat. Het wordt alleen wat problematischer als je vervolgens zelf zo enthousiast bent geworden van je nieuw gevonden geloof dat je de evangelist gaat uithangen op zoek naar volgelingen. Het zou wel eens oprechter, chicer en verstandiger kunnen zijn je in communicatie voortaan beperken tot het "What" in een sausje van het "How". Gebruik de "Why" dan vooral intern. Want het wordt niet veel &;holler&; dan je opwerpen als een verspreider van een evangelie dat je zelf nog niet leeft. En wat voor reclamebureau ben je trouwens als je hier in mee gaat? Dat vraag ik me dan ook altijd af. Maar goed, dat terzijde.

Dus beste dames en heren van T-Mobile (en Etcetera): Totdat jullie me hebben laten merken/weten hoe jullie met mij "het nieuwe gaan omarmen", "vooruitgang een schop onder zijn kont gaan geven", "verliefd gaan worden op de toekomst" en "de wereld beter gaan maken", blijf ik voorlopig nog even het hele internet leeg trekken bij die grappige en gezellige non nonsense jongens van Tele 2. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie