Geschiedenis van motion graphics in 10 (reclame)films

Kasper Verweij (Onesize) over de meest inspirerende animatievideo’s

Productiestudio Onesize bestaat 15 jaar en medeoprichter hield onlangs een presentatie over ‘15 Years of Cool Shit’. Tijdens FITC (Future. Innovation. Technology. Creativity) in Amsterdam nam hij het publiek mee door de geschiedenis van motion graphics. Hier een selectie van 10 films die hem het meest inspireerden.

2001 Levi’s - Odyssey

BBH / Jonathan Glazer (regisseur) / Framestore CFC (VFX)

Een echte klassieker inmiddels, ver zijn tijd vooruit in termen van CGI (computer generated images, video gemaakt met hulp van computers). Met Levi's Engineered Jeans werd gelanceerd om van het stoffige imago af te komen waar het merk mee kampte. De commercial kostte 2,5 miljoen pond en zorgde voor een verdubbeling van de verkopen in de doelgroep van 15 tot 25 jaar. Het opende de deuren voor CGI in commercials.

2003 Honda - Cog

Wieden+Kennedy / Antoine Bardou-Jacquet (regisseur) / The Mill (post-production)

Om het zo geloofwaardig mogelijk te houden, is bijna de hele commercial zonder trucage geschoten. De productie van de spot heeft daardoor wel zeven maanden geduurd. Een duidelijk voorbeeld dat kwaliteit tijd kost.

2005 GUINNESS - noitulovE

AMV BBDO / Daniel Kleinman (regisseur) / Framestore CFC (VFX)

Deze omgekeerde evolutie is ontzettend knap gemaakt, komisch en vol van zelfspot. Niet voor niets is dit een van de meest succesvolle Guinness-films ooit.

2006 Birds

Pleix

Deze videoclip op de muziek van Vitalic is geen commercial, maar wel een prachtig voorbeeld van het gebruik van een hogesnelheidscamera. Lasers en vliegende honden in extreme slow motion, de perfecte combinatie. Goede naam ook, Birds.

2007 PS3 - Universe of Entertainment

TBWA\Chiat\Day / Superfad (Animatie / VFX)

Gecontroleerde chaos, gedreven door een perfect passende soundtrack. Deze spot is een klassieker. Het was de perfecte manier om de meeslepende HD-ervaring van de PS3 te laten zien.

Knap detail is ook de integratie van beelden uit games. Dit is altijd enorm lastig te combineren.

2009 PHILIPS - CAROUSEL

TribalDDB AMSTERDAM / Adam Berg (regisseur) / Stink Digital (VFX)

Je ziet een episch moment bevroren in tijd, vol met explosies en schietende clowns. Het is meer dan een geweldige film. Het vormt ook de perfecte basis van een geweldige interactieve website.

2011 MTV “Close And Caring”

Sehsucht GmbH

Deze warme knuffel van Sehsucht voor MTV is werkelijk een bewegend kunstwerk. Het toont aan dat CGI wel degelijk emotie kan opwekken.

2013 Honda HANDS

Wieden + Kennedy / Smith & Foulkes (regisseurs) / Analog (VFX)

Het trucje van Honda is inmiddels wat achterhaald, een paar jaar geleden werd het principe veel toegepast. Denk maar aan de . Toch springt deze er uit, door zijn speelsheid en de kwaliteit waarmee het gemaakt is. De modellen voelen als levende miniaturen. Het filmpje blijft de volle twee minuten boeien.

2014 MTV VMA’s

Patrick Clair (CD) / Elastic

In deze clip voor de muziekprijzen zie je videomateriaal van de originele muziek. Dit materiaal is omgezet in 3D-schijven. Fotorealistisch gerenderd, gecombineerd met strakke typografie. Functioneel en ook nog eens een lust voor het oog.

2017 NIKE AIR MAX ’17

ManvsMachine

Met deze metaforische exploratie van “AIR” luidt Nike 2017 in. Het merk beeld lucht uit door te spelen met restvormen. Simulatie is het nieuwe high speed. Het zorgt voor grenzeloos detail en onbegrensde mogelijkheden.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie