GGZ en Etcetera strijden tegen regelgekte in nieuwe campagne

Hulpverleners en patiënten lijden in geestelijke gezondheidszorg onder te veel regelgeving.

Veel mensen met een psychische aandoening kunnen hun verhaal onvoldoende kwijt, meent GGZ. Want psychiaters, psychologen of hulpverleners zijn een derde van de tijd kwijt aan administreren. |

De hulpverleners willen wel meer tijd besteden aan de patiënten, maar raken gefrustreerd door de regelgeving. ‘Om gek van te worden!’ aldus GGZ, die Etcetera inschakelde voor de campagne. 

Mensen worden in de campagne opgeroepen om ‘een gekke bek naar al die regels’ te trekken en een manifest op regelgekte.nl te tekenen. ‘Minder regelgekte. Meer zorg.’

Is de link met ‘gekte’ niet een klein beetje stigmatiserend voor mensen die geestelijke hulp zoeken?
‘Nee, absoluut niet’, zegt Job Koopman, strategy director bij Etcetera. ‘Het gaat ons om het aankaarten van de frustratie die hulpverleners, patiënten en ook vrienden en familieleden ervaren in het hele proces.’ Niemand wordt blij van al die regels.

Het spanningsveld moet natuurlijk ook worden opgezocht, mensen moeten getriggerd worden door de campagne. ‘Maar kijk eens naar de man in de commercial, die zijn verhaal doet. Hij vertelt krachtig rustig en leunt aan het einde als een trots persoon achterover.’

Op 16 november start de nieuwe GGZ-campagne Stop de regelgekte in de GGZ! in NOS-journaals, in de Volkskrant, de Metro, op Facebook en YouTube. 

De campagne gaat vandaag krachtig van start, zegt Koopman. De publiciteit moet het de komende dagen doen. Online zal de campagne een kleine drie maanden lopen, in ieder geval tot in januari.

Op de site met het manifest staan onder meer video’s van hulpverleners die vertellen over minder regels, er is een nieuwsblok waar het nieuws ‘rondom de strijd tegen de regelgekte in de ggz’ wordt geplaatst.

In het manifest staan zeven actiepunten:
1. De patient op één
2. De helft minder regels
3. Begrijpelijk zorg- en behandelplannen
4. Niet meer tureluur van de factuur
5. Ophouden met afvinken
6. Klaar met het geklets
7. Een gezamenlijke vuist

Job Koopman wil niet zeggen bij hoeveel opgehaalde handtekeningen de campagne een succes is. ‘Nee. Het is een kleine campagne zonder groot budget. We hebben er geen harde doelen aangekoppeld.’

Wil een burgerinitiatief naar de Tweede Kamer gaan, zijn er 40.000 handtekeningen nodig.

Credits:
GGZ Nederland - Joost Lanshage, Gerard van Unen
ETCETERA - Maarten Remmers, Wouter Voges, Job Koopman
DPPL - Nils Veugels
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie