Waarom het nieuwe, veelbesproken Clubhouse de plek is voor merken

Social content bureau Blauw Gras praat je bij in de #lekkersociaal. Vandaag schetst het met experts de kansen van Clubhouse.

De waarde van Clubhouse voor merken. Daar ging Blauw Gras naar  op zoek, uiteraard in een Clubhouse-room, met de input van onder anderen Sam Feldt (DJ) en Annelies Valk (Vodafone). Er zijn een aantal waardevolle inzichten te destilleren. 

Advertentie
advertisement

Iedereen heeft het erover, maar wat is het?

Het is nieuw, exclusief en voice only. Genoeg redenen om nieuwsgierig te zijn naar het nieuwe platform Clubhouse, ook al omdat internet niet uitgepraat raakt over de nieuwe app.

Hoe werkt het precies? Het heeft iets weg van podcasts, want je bent voornamelijk aan het luisteren. Maar bij Clubhouse werkt het nét iets anders: hosts organiseren talks, gebruikers luisteren live naar het gesprek en kunnen interactief deelnemen. Heb je een vraag of opmerking, steek dan het ‘handje’ op en wacht tot de moderator je toelaat in het gesprek. Zo ontstaan er leerzame en waardevolle gesprekken over interessante onderwerpen. 

FOMO en exclusiviteit

‘Clubhouses’ kunnen over verschillende onderwerpen gaan en het tijdstip kan je zelf kiezen. Mis je het? Dan heb je pech, want de talks worden namelijk niet opgenomen en zijn dus niet terug te luisteren. Exclusiviteit en FOMO rondom Clubhouse is dus hoog. Naast dat de sessies niet terug te luisteren zijn, is toegang krijgen tot de app niet voor iedereen makkelijk. Zo is de app (voorlopig) alleen nog maar beschikbaar voor iOS en krijg je alleen toegang tot de app op uitnodiging. Elke gebruiker kan een aantal uitnodigingen sturen en zo nieuwe gebruikers toevoegen aan de Clubhouse community. Het resultaat? Een app met veel reuring, engagement en actieve gebruikers. 

Is de hype het waard? Wat ons betreft wel. Met een niche onderwerp kan je namelijk een specifieke doelgroep te bereiken. Ook werkt Clubhouse goed om jouw kennis als bedrijf te delen met gebruikers van de app, interactie op te zoeken, discussies aan te moedigen en kennis te delen. Meer voordelen bespraken we afgelopen donderdag in onze eerste Clubhouse sessie.

Clubhouse

Blauw Gras was live! 

Gisteren was Blauw Gras voor het eerst host van een Clubhouse room. Aanwezig waren o.a. Annelies Valk, Sr. Global brand strategist van Vodafone, en Sam Feldt, artiest, DJ en entrepreneur van Fangage.com. De room werd gehost door co-founder Erik Wiese, strateeg Gijs van der Togt en accountmanager Margo van der Laan van Blauw Gras. Uiteraard waren luisteraars vrij om aan te sluiten en mee te praten over de vraag ‘Heb je als merk iets te zoeken op Clubhouse?’.

Het ene merk is het andere niet, maar wat zijn eigenlijk de mogelijkheden voor bedrijven op Clubhouse? Alles aan de app is nog nieuw en we zien dan ook dat merken verschillen in hun aanpak. Ten eerste gaat het om mensen en niet zozeer om merken. Dat betekent ook direct dat je als merk alleen aanwezig kunt zijn in de vorm van een persoon. Bijvoorbeeld als influencer, medewerker of andere vorm van ambassadeur. 

Kamers vol kansen

Verder is Clubhouse ook op diverse manieren in te zetten als merk. Zo lijken er drie soorten rooms: een thematische, geplande room waar een centraal thema wordt besproken. Een actuele room waarin een onderwerp wordt besproken dat op dat moment relevant is. En een spontane room waarin informele gesprekken worden gestart. Voor merken liggen de kansen vooral in het starten van thematische of actuele rooms. 

Wat nu vooral opvalt is dat experts van verschillende organisaties het platform gebruiken om meer diepgang te geven aan een onderwerp dat voor het merk zelf relevant is. Clubhouse is dan ook een goede manier om je expertise of standpunt met de doelgroep te delen.

Daarnaast kan het ook een verrijking zijn voor jouw content. Denk aan Q&A’s met acteurs van een bepaalde serie: de acteurs van Mocro Maffia hadden bijvoorbeeld al een succesvolle room. Ook wordt er op Clubhouse regelmatig nagepraat over series en voetbalwedstrijden.

Social listening 2.0

Waar je Clubhouse ook goed voor kan gebruiken als merk, is social listening en het goed begrijpen van de interesses van je doelgroep. Waarom zou je Clubhouse niet gebruiken om te luisteren naar je doelgroep in een tijd waarin dit erg belangrijk is? Gesprekken zijn live, dus is het perfect om te horen wat er op dit moment speelt. Daarnaast kun je een panel organiseren; wat vindt de doelgroep bijvoorbeeld van jouw nieuwe concept, product of commercial? Social listening 2.0!

Ten slotte is Clubhouse heel persoonlijk en puur. Waar het op andere platformen zoals Instagram toch al snel om de highlights van een merk of persoon gaat, draait het bij Clubhouse om de gespreksstof en dat is ook wel eens fijn voor de afwisseling. 

Kortom, heb je als merk iets te zoeken op Clubhouse? Wat ons betreft zeker! Houd er wel goed rekening mee dat het platform vraagt om een persoonlijke aanpak. Kies er dus niet direct voor om je merknaam als gebruiker van de app in te zetten. Ga liever als persoon, eventueel uit naam van, Clubhouse ontdekken. Ga rooms in om te luisteren, mee te praten, of start er zelf één wanneer je er klaar voor bent. Wij zijn in ieder geval enthousiast, dus stay tuned voor meer!

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie