Kun je met sociale media de verkiezingen winnen?

Sociale media kunnen op de schroothoop volgens velen. Spelen ze dan wel een rol bij verkiezingen?

Studio SGP
SGP

Zijn sociale media afgeschreven?

Sociale media kunnen op de schroothoop. Althans, als je de berichten van de afgelopen tijd mag geloven. Iedereen heeft bijvoorbeeld de mond vol van The Social Dilemma. Over de negatieve gevolgen van algoritmes. Niet over de positieve. We kijken wel allemaal Netflix.

Andere berichtgeving gaat over het verhuizen van sterren van sociale media naar een eigen platform om meer controle over data en inkomsten te krijgen. Zoals Lil Kleine die een eigen app is begonnen. Maar dat doet hij niet zonder zijn achterban van 1,7 miljoen volgers op Instagram los te laten. Want zonder de toestroom uit Instagram zouden er net zoveel mensen in de rapper app zitten als in zijn feestcafé Het Lammetje momenteel.

Tot slot komt er nog het bericht van Newcom waarbij de brede groep Nederlanders het meeste vertrouwen heeft in nieuwsvoorziening via traditionele media en overheid. Sociale media komen er slecht uit, terwijl ze een enorm bereik hebben onder jonger publiek.

 

De P van Persoon

Dus rijst ook de vraag in hoeverre sociale media straks een rol kunnen spelen bij de verkiezingen. Communicatiestrateeg Schinkelshoek zegt hierover in het FD dat Persoon en Programma belangrijker zijn dan de P van Presentatie. In de praktijk lijkt met name de Persoon belangrijk te zijn. Personalities als Rutte, Baudet, Klaver en Wilders zijn vele malen groter in bereik op sociale media dan hun partij. Opvallend is dat de christelijke partijen naast dat ze geen kerken meer vol kunnen lullen, ook de sociale kanalen niet vullen. De leiders van regeringspartijen als Segers en De Jonge leggen het dik af tegen hun opponenten.

Maar met die P van Presentatie is het met name treurigheid troef. De videocontent op de sociale kanalen heeft jarenvijftigtitels als Studio SGP, het FVD Journaal of het SP Journaal. Dat nodigt jonge kijkers niet echt uit. Qua kijkcijfers is Wilde Ganzen nog een tophit vergeleken met deze partijformats. CDA probeert nog iets meer te formatteren met Terpstra Bouwt Door. Ook Groen Links probeert met &Jesse zoiets. Maar zelfs met Anna Nooshin trekt Jesse Klaver net zoveel kijkers als Ajax in de Arena vandaag de dag.

It is the content, stupid!

Sociale media hebben meer bereik en frequentie dan welk medium dan ook. Maar de kunst zit hem voor de partijen in goede content maken. Er is meer entertainment nodig om toekomstige kiezers te vangen.

Daar zouden partijen professionals van Talpa of Endemol kunnen bijhalen. Dan zou het grote stemfestijn rondom Baudet de titel I Can See Your Voice hebben gekregen met dito show en kijkers. Ook Het Jachtseizoen zou een prima format zijn om stemmers kennis te laten maken met het gedachtengoed van Forum voor Democratie.

Ik hoor u lachen. Maar Kanye West, met 31 miljoen volgers op Twitter, heeft zich al gemeld als kandidaatpresident voor 2024. Voor we het weten is Lil Kleine straks minister president van Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie