‘Kwart telemarketeers dreigt baan te verliezen'

Een verschil van interpretatie kan ervoor zorgen dat 50.000 mensen in de 'telemarketing' hun baan verliezen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat stelt de Werkgeversvereniging Callcenters (WGCC). In de nieuwe telecomwet, die momenteel ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt, kan namelijk de passage over telemarketing op twee manieren worden uitgelegd.

De tekst in het huidige wetsvoorstel is overgenomen van een amendement van PvdA'er Van Dam. Daarin staat dat de 'telemarketeers', verkopers die telefonisch producten aan de man proberen te brengen, verplicht zijn mensen ‘de mogelijkheid aan te bieden' om niet meer gebeld te worden. De WGCC heeft die passage overgenomen in de Code Telemarketing en daarbij vermeld dat consumenten dat tegen de telemarketeer moeten zeggen. Maar de strekking van het amendement is volgens Van Dam dat telemarketeers zélf tegen consumenten moeten zeggen dat ze zich direct kunnen afmelden. ‘Als dat zo is, verliest volgens onze inschatting een kwart van het totale personeel in deze branche zijn baan', aldus een woordvoerder van de WCGG. Volgens hem zeggen mensen dan te snel dat ze nooit meer gebeld willen worden.

Van Dam zet zijn vraagtekens bij het aantal mensen dat hun baan zou verliezen. ‘Als inderdaad zoveel banen verloren gaan, zegt dat genoeg over de branche. Mensen willen dan gewoon echt niet gebeld worden door telemarketeers (ANP).'

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie