Openbare comments voor Facebook Stories en TikTok lanceert Jumps

Social content bureau Blauw Gras praat je bij in de #lekkersociaal

Comments op Facebook Stories 💬

Facebook is weer lekker aan het testen! En dit keer met de mogelijkheid om een openbare reactie te geven op een story. De reacties op een story worden voor iedereen leesbaar en zichtbaar in een apart frame. Een grote verandering als het gaat om het gebruik van de story functie.

Zoals te zien is in de screenshot blijft de optie nog wel tweedelig. Je kunt er voor kiezen om een openbare reactie toe te voegen. Of een reactie zoals we het nu kennen: een privébericht naar het account dat de story deelt.

Het is duidelijk dat deze functie nog in testfase is want we zien namelijk nog wat haken en ogen. Namelijk: wat gebeurt er als er veel reacties op een story komen? Dan is de story niet meer goed leesbaar omdat alle reacties eroverheen vallen. Maar we zien ook een positieve kant aan deze nieuwe functie. Het kan namelijk een hele nieuwe dimensie geven aan interactie op stories. De test zal uitmaken of het succesvol genoeg is en de functie ook daadwerkelijk wordt uitgerold. Nog even afwachten dus!

Reels Ads in alle regio’s 🌎

Vanaf deze week is het overal beschikbaar, Reels Ads! Instagram is druk bezig geweest met het testen in verschillende landen waarna ze de volgende conclusie konden trekken: Reels kunnen het beste ingezet worden op Instagram, om zo gebruikers te bereiken die je nog niet volgen. Het is een podium waar merken en creators worden ontdekt door verschillende gebruikers. En voeg daar nog ads aan toe, dan zal dit extra bijdragen aan het ontdekken en inspireren voor merken en creators. 

Of de vorm van adverteren effectief is, moet nog blijken. Dit hangt natuurlijk grotendeels van de kwaliteit van de advertenties af. Hoe aantrekkelijk is je advertentie? Een andere belangrijke vraag: moet het er wel uitzien als een advertentie? Misschien kunnen we hierin ook wel wat leren van de voorloper van de Reels op TikTok. Zij adviseren om er geen typische advertentie van te maken. Deze nieuwe manier van adverteren is voor Instagram zeker een tool om te populariteit van Reels op te krikken, met als doel om ooit TikTok te verslaan. 💪🏽

TikTok Jumps

TikTok springt naar de volgende stap! Een nieuwe functie staat in de startblokken om gelanceerd te worden en wordt nu volop getest. TikTok Jumps geeft merken de mogelijkheid om te linken naar een derde partij om meer diepgang te geven aan je TikTok. 🔗 De Jump verwijst bijvoorbeeld naar een website of video. We zien hier niet hetzelfde als bij een swipe up van Instagram. Daar is het mogelijk om te linken naar elke willekeurige website. Voor TikTok Jump zit het net anders in elkaar omdat zij maken gebruik van specifieke integraties. 

TikTok geeft verschillende bedrijven toegang om een integratie link aan te bieden. Voor nu worden volgende partijen genoemd: Whisk, Wikipedia, BuzzFeed, StatMuse en Quizlet. Met deze toevoegingen zet TikTok een eerste stap om straks misschien nog meer boeiende tools toe te voegen. Daarmee wordt het heel interessant om te zien wat linken naar externe partijen doet voor merken.

Instagram test tools voor meer interactie op het platform 🤳

Het is nog in een vroeg stadium, maar Instagram lijkt verschillende opties te testen om meer interactie te creëren. Allereerst zien we een tool om verhalen exclusief te delen. Dit zou gaan via de fanclub-verhalen functie waarmee gebruikers verhalen kunnen delen met een bepaalde fanclub of groep, waarbij alleen leden toegang hebben. Hiermee zet Instagram ook een eerste stap naar de optie om bepaalde content, eventueel later tegen betaling, alleen te zien als je toegang hebt tot de fanclub. 

Ook zien we een compleet nieuwe functie genaamd: Collectibles. Deze functie biedt de mogelijkheid om te bieden op online items. Het blijven maar speculaties omdat de functie pas in de eerste fase van testen zit. Hoe het er voor nu uitziet, is het vooral een manier om online kunst aan te moedigen om zo meer engagement en aankopen te realiseren. 🎨

Facebook komt met extra e-commerce functies

Mark Zuckerberg ging afgelopen week live om zelf nieuwe aankondigingen voor Facebook te doen. Hij liet duidelijk merken dat de focus op e-commerce belangrijk blijft, voor zowel Facebook, WhatsApp en Instagram. Daarom kijkt Facebook voor alle platforms naar nieuwe mogelijkheden. De nieuwe mogelijkheden gaan van winkelen in Whatsapp tot Shop lijsten op Facebook.

De grootste aankondiging is Whatsapp Shop. Hiermee krijgen bedrijven de mogelijkheid om hun gehele aanbod te presenteren in de app. Zo kunnen gebruikers de producten bekijken en gemakkelijk een berichtje sturen wanneer ze vragen hebben. De WhatsApp Shop functie zal naast het bel icoontje te vinden zijn.

Waar we eerst in de Facebook Marketplace alleen items zagen, zien we voortaan ook winkelvermeldingen voorbij komen. Hiermee hoopt Facebook meer aandacht te trekken naar het gehele aanbod en niet alleen één product. Heb je een shop aangemaakt? Dan is er gelukkig een integratie voor zowel WhatsApp, Instagram en Facebook. Je hoeft dus niet 3x een account of pagina aan te maken. 

Last but not least, het wordt mogelijk om met je camera producten te spotten. Scan met je camera het item dat je leuk vindt en zo zoek je naar een soortgelijk product. Deze soortgelijke functie is al beschikbaar op Pinterest, maar kan ook voor Facebook veel gaan betekenen.

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie