Vandebron geeft marketing pas echt energie

Afgelopen zaterdag vroeg een vriend mij om mee te gaan naar een klantevent van energieleverancier Vandebron. Een kijkje in de “keuken”. De energiemarkt kost me meestal meer energie dan dat het me oplevert als ik me erin verdiep.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo heb ik slechte ervaringen gehad met Oxxio en Nuon. Leveranciers die met veel geweld klanten binnenhalen en uiteindelijk met onbegrijpbare calculaties, die de prijs zouden moeten verklaren, achterlaten.
“Ja in deze wirwar van cijfers zit ook ergens de beloofde korting verwerkt” is dan hun antwoord.

Oxxio deed drie jaar lang niks met de meterstanden die ik zelf doorgaf en nietsvermoedend maakte zij steeds een eigen (veel hogere) schatting van mijn verbruik en berekende deze door. Resultaat was een slepende kwestie die erop wees dat ik €1800,- terug kon vorderen na deze drie jaar.

Nuon doet liever aan acquisitie dan retentie
Toen ik twee maanden geleden nog bij Nuon zat, vroeg ik Nuon wat ze voor me konden betekenen als ik bleef, omdat ik al twee jaar klant was en voor mijn gevoel veel betaalde. “Niet veel” was hun antwoord. Toen ik vervolgens via collectieve Vereniging Eigen Huis overging op groene stroom werd ik zowat gestalkt door Nuon, hoge kortingen werden beloofd en boete-afkoop van mijn nieuwe contract.


Veel geschreeuw dus met kortingen! Dat zijn energie leveranciers voor mij. Tot afgelopen zaterdag althans!

Energiek klantevent Vandebron
We werden uitgenodigd op het erf bij een biologische boer, de bron dus. Hier wordt geen kunst of chemische mest gebruikt, maar plantaardige of dierlijke om tomaten, wortels, uien, bloemkool etc. zo natuurlijk mogelijk te kweken.

In een welkomstpraatje gaf de eigenaar van de boerderij aan dat het niet gemakkelijk is om inkomsten te genereren uit biologische producten. Hierdoor bieden de windmolens een uitkomst. Op 60 hectare grond kunnen ze stroom leveren aan 1100 huishoudens.

Op het moment dat de windmolens worden geplaatst, springen de grote energieleveranciers gelijk bovenop je om je voor 10 jaar vast te leggen als leverancier. Die 10 jaar is vanuit de banken weer nodig om financiering te garanderen. Maar ook de boer gooit dan zijn energie bij een grote partij op de grote hoop.

Een pure lock-in is meer waard dan een dure aqcuisitie
Anders is dit dus bij Vandebron, de directe schakel tussen de boer en het huishouden. Hier vragen ze weliswaar een fee voor, maar lang niet zo hoog als de grote partijen. Het mes snijdt aan twee kanten. Als huishouden weet je bij wie je stroom echt vandaan komt en de boer heeft een gezicht bij zijn klant. Het lijkt mij een waanzinnige lock-in, die vele malen sterker is dan alsmaar die onzichtbare kortingen die worden beloofd.

En een mooi event voor je klanten, waarbij je goede partners weet te koppelen. Dat zie ik de grote partijen niet snel doen. Energie geven zit bij hun niet in het denkpatroon, energie is om te verkopen.

Passende partnerships
Aanwezige partners waren Tesla (beschikbaar voor een proefrit), biologische supermarkt Landmarkt (verzorgde een super lunch) en tevens zonnepanelenaanbieder Sungevity (wat enorm bijzonder is als je bedenkt dat het eigenlijk een concurrent is).


Als marketeer werd ik positief verrast door Vandebron. Voorheen kende ik het bedrijf alleen van een TV-commercial, maar ik neem TV-commercials meestal met een korrel zout. Oftewel het kwam niet heel geloofwaardig op mij over. Naar mijn mening doet dit medium ook afbreuk aan de pure boodschap die ze te vertellen hebben. Hun product verdient beter dan dat. Een blog bijvoorbeeld.

Energielabel
Al met al is Vandebron in mijn aanzien onwijs gestegen, heerlijk hoe een merk zo positief met hun klanten en leveranciers om kan gaan. Dit geeft pas echt energie!

 

 

Nota bene: partnership Mediamarkt en Essent
Na dit event liep ik de Mediamarkt binnen voor een externe harde schijf. Deze moest ook gelijk geformatteerd worden (volgens de verkoper) door de helpdesk, dit duurde 10 minuten, hierop vroeg de verkoper of ik in de tussentijd kans wilde maken op €175,-! Natuurlijk wilde ik dat! Hij bracht me vervolgens naar een anders desk, waarvan ik dacht dat het een medewerker was van de Mediamarkt. Voordat ik het wist moest ik mijn postcode geven en bleek de beste man van Essent te zijn en mij een abonnement aan te smeren. Hij zou zelfs de boete afkopen.
Essent had de Mediamarkt nu ook al weten te strikken om mij over te halen en ik voelde me de onbenullige consument die er bijna intrapte. Natuurlijk krijg je niet zomaar een tegoed.

Ik liep uiteindelijk met een bekocht gevoel de Mediamarkt uit. Al was het alleen al door de harde schijf die volgens de verkoper daar geformatteerd moest worden voor €9,-, terwijl dit (zo bleek achteraf), makkelijk zelf thuis gedaan kan worden. Jammer dat het management van de Mediamarkt niet bij het klantevent was!

Overigens schrijf ik deze blog belangeloos. Ik heb nooit contact gehad met iemand van de organisatie en ben er zelf geen klant, nog niet in ieder geval.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie