Premium

De maatschappijkritische JDL is de rijzende ster in de kunstwereld

De begaafde Judith de Leeuw ontwerpt kunst, verkocht het voor miljoenen en geeft het geld, in crypto uiteraard, terug aan de gemeenschap.

Kunstenares Judith de Leeuw [JDL]

Judith de Leeuw (JDL) besloot al jong om kunstenaar te worden en accepteerde daarbij dat ze arm maar gelukkig zou zijn. Ze vertelt dat het haar goed afging, dat arm en gelukkig zijn, totdat Juul Manders, ceo van 433 en Balr, haar werk verkocht aan het Zwitserse bedrijf Idoneus. Voor een slordige 2,5 miljoen Euro.

De Leeuw vertelt dat ze na de verkoop ‘overvallen’ werd door een gevoel van zowel schuld als verantwoordelijkheid om het geld terug te geven aan de maatschappij.

Advertentie
advertisement

Teruggeven aan de gemeenschap

‘Ik heb veel gedacht over de rest van mijn leven, dat ik het zou spenderen op een tropisch eiland. Toch zou ik daar niet gelukkiger van worden dan van mijn huidige bescheiden leven. De reden waarom ik geniet van mijn leven komt voort uit het gevoel dat ik krijg, door iets terug te geven aan de gemeenschap.’

Precies zo beredeneert ze dan ook haar één miljoen aan cryptocurrencies die ze doneert aan ‘Gioca con il cuore’, een liefdadigheidsinstelling die kinderen die het niet makkelijk hebben helpt om te lachen. De rest van de opbrengst van de verkoop wil de kunstenaar gebruiken om straatkunst-projecten te sponsoren die de aandacht vestigen op sociale en milieukwesties.

Amy Winehouse door JDL
Amy Winehouse door JDL

Rijzende ster

De Leeuw, brak door in de wereld van street art met ‘haar’ Amy Winehouse-muurschildering in Amsterdam. Sinds afgelopen grote verkoop lijkt haar ster rijzende. Toch ging het in haar leven niet altijd over rozen.

‘In het verleden heb ik te maken gehad met jeugdzorg en ik ben ook een tijd dakloos geweest. Gelukkig vond ik mijn passie en talent in graffiti, klom uit het diepe dal en begon tijdens mijn opleiding art & design aan de Willem de Kooning Academie als muralist.’

Maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken

Voor Idoneus, een online marktplaats voor luxe goederen die verhandeld worden met de cryptocurrency: Idon token, heeft De Leeuw vier werken op canvas ontwikkeld welke zijn verkocht voor 3 miljoen Idon token.

‘Maar ook nu mijn bereik groter is blijf ik doen wat ik het liefste doe: vrij werk maken om sociaal maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken zoals LGBTQIA+, racisme en mentale gezondheid.’

Female Empowerment
Female Empowerment Judith de Leeuw

Autonoom, inspiratie en uitverkocht

De Leeuw vervolgt dat vanaf de deal haar leven verworden is tot een surrealistische rollercoaster. ‘Er komt zoveel op me af dat we, ik heb nu een assistent, het eigenlijk niet aankunnen. Ik ben gelukkig weer canvassen aan het maken voor verkoop. Want het wordt tijd níet meer uitverkocht te zijn.’

JDL maakt haar werken over het algemeen autonoom, behalve de murals. Ze zegt dat de inspiratie daarvoor voortkomt uit buurtonderzoek.

'Ik bel eerst veel mensen af die in de omgeving wonen waar die muurschildering komt. Dan hoor ik wat belangrijk is voor die omgeving, welke maatschappelijke kwesties er zijn. Daarna haal ik daar een verhaal uit dat een perfecte maatschappelijke boodschap heeft, passend bij die omgeving.’

Links: Outside In - rechts: A beautiful pile of trash and connections
Links: Outside In - rechts: A beautiful pile of trash and connections Judith de Leeuw

Maatschappijkritisch

Zelf vindt ze haar werk in Rome, Outside In, het meest maatschappijkritisch. ‘De schildering is geïnspireerd op het verhaal van de transgender en is te zien op drie minuten lopen van het Vaticaan. Het beeld is van een vrouw die in de spiegel kijkt en een man ziet. Het gaat over je niet thuis voelen in je eigen lichaam en over de acceptatie naar jou toe van de buitenwereld.’

Commercialiseren voor merken

Momenteel is de kunstenaar in gesprek met een groot merk dat haar gevraagd heeft om iets te doen rondom doneren aan een goed doel om zo maatschappelijke impact te hebben.

‘Ben eigenlijk niet zo’n voorstander van commercialiseren maar wel over dit. In het verleden ben ik wel eens gevraagd om reclame-posters over te schilderen. Dat vind ik niks. Dan is er geen verschil meer tussen een printer en een kunstenaar, kun je beter de printer nemen.’

Street art
Street art Judith de Leeuw

Gestoord blijven dromen

De Leeuw spreekt uit dat ze blijft dromen. ‘Dan doel ik op gestoord vernieuwend: projecten op de Noordpool, in de Amazone of met robots. Er is financiering voor nodig om groot impact te kunnen maken en als ik 70 ben, dan wil naar maan. Dus het is nooit afgelopen.’

JDL

Judith de Leeuw, 26, is geboren en getogen Amsterdammer. Op haar vijftiende begon ze met het spuiten van graffiti in Amsterdam. Haar hart ligt bij het maken van kunst met een sociaal-maatschappelijke en kritische boodschap. Ze maakt nu overal ter wereld murals tot wel 70 meter hoog.

Lees ook:

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie