Europees lobbyen? Amerikaanse bedrijven geven er het meeste aan uit

Philip Morris, ExxonMobil en Microsoft spenderen meer dan 4,5 miljoen per jaar in Brussel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het ‘erepodium’ van bedrijven die het meeste geld aan EU-Lobby uitgeven wordt volledig bezet door Amerikanen. Maar liefst drie multinationals voeren de ranglijst aan van biggest spenders in Brussel. Dat blijkt uit de data die de site LobbyFacts.eu vandaag publiceert. Het betreft hier een opgeschoonde versie van de data die de EU ter beschikking stelt.

Ongekroonde koning is tabaksfabrikant Philip Morris dat circa 5,5 per jaar aan haar Brusselse lobbyactiviteiten spendeert. Op twee en drie prijken ExxonMobile (..) en Microsoft. Het Brits-Nederlandse Koninklijke Shell staat op de vierde plaats met 4,25-4,5 miljoen per jaar aan lobby-uitgaven, gevolgd door Siemens en GDF Suez. Opvallend is ook de achtste plaats van het Chinese Huawei dat €3 miljoen uitgaf. In totaal spendeerde de top tien in 2013 bijna 40 miljoen.

Naast een overzicht van de bedrijven en hun lobbybudgetten, publiceert LobbyFacts tevens een overzicht van bureaus, omzetten en de toegang tot het EP. Volgens de site geeft het aantal consultants dat toegang heeft tot het EP (670 op een totaal van 4515 beschikbare passen)  aan hoe groot het belang is van lobbyconsultants in Brussel, Ter vergelijking: brancheorganisaties en beroepsverenigingen hebben de beschikking over 1291 passen, NGOs hebben er 1052 en bedrijven 858.

Lijstaanvoerder bij de bureaus is Fleishman Hillard. Dat bureau is met 59 lobbyisten, 35 toegangspassen en een omzet van11,5 miljoen op alle fronten winnaar. Op de tweede plaats staat Burson Marsteller dat met 60 lobbyisten, 25 toegangspassen en een omzet van 8,9 miljoen nog wel een uitdaging heeft.  Op drie staat het Belgische kantoor van Hill+Knowlton met 8,3 miljoen omzet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie