Premium

Crisiscommunicatie via het winkelraam: 'Als je zo'n A4’tje ziet weet je: hier is iets mis'

Wytze Hoogslag fotografeerde het meest gebruikte middel in crisiscommunicatie. De foto’s bundelde hij in het boekje I.V.M. het coronavirus.

Foto's Wytze Hoogslag

Het is een van de meeste gebruikte communicatiemiddelen en zelden bevat het goed nieuws. Een snel geschreven A4’tje achter een winkelraam geplakt met ‘Wegens omstandigheden gesloten’ erop of met een klein dreigement, ‘Fietsen worden direct verwijderd’.

Als student aan de kunstacademie Minerva in Groningen raakte Wytze Hoogslag gefascineerd door de instant-A4-reclame op winkelramen. De pragmatische ontwerpen, de taal en de reflectie van het humeur, soms weergegeven in getekende hartjes, maar vaker als stevig gekraste uitroeptekens of onderstrepingen. Hij verzamelde ze, deed onderzoek en studeerde af op het fenomeen.

‘Zo’n mededeling op een papiertje is nooit een esthetische keuze’, zegt Wytze Hoogslag. ‘Ze zijn amateuristisch, vaak slordig en puur functioneel. Ze zijn er altijd uit noodzaak. Zodra je een A4’tje ziet hangen aan een raam weet je: hier is iets aan de hand.’

Bij het uitbreken van de coronacrisis herontdekte Hoogslag zijn liefde. Zijn woonplaats Amsterdam hing na de start van de lockdown direct vol met inderhaast gemaakte mededelingen van de middenstand. De meest uiteenlopende vormen kwam hij al wandelend – volgens hem de beste manier om ze te ontdekken - tegen.

Advertentie
advertisement

Soms ging het om miniatuurverhaaltjes in zeven woorden, zoals het tragische: ’21 maart feestelijke opening’ dat handgeschreven werd aangevuld met ‘Helaas even uitgesteld… ’. Een andere keer was het een klein woordspelinkje, Grieks restaurant Quarathene. Soms zagen winkeliers commerciële kansen, de fietsenmaker met een opgeplakt artikel ‘Virologen zien fietsen als perfecte zelfbescherming’.

Hoogslag legde met zijn telefoon honderden van dit soort A4’tjes vast op de voorpuien van kappers, cafés, drogisterijen, banken, restaurants en winkels. Zijn verzameling bundelde hij tot een boekje dat de chronologie van de corona-lockdown vat. Van de feitelijk aankondiging ‘i.v.m. het coronovirus zijn wij i.i.g. tot 5 april gesloten’, via de opkomst van de takeaways en coffee tot go’s tot de eerst uitverkochte en later weer verkrijgbare mondkapjes.

Hoogslag deed, indachtig de transparantie en laagdrempeligheid van de A4-affiches zelf, geen enkele moeite om zelf uit spiegelbeeld te blijven op de foto’s. Zijn gemillimeterde coronakapsel groeide in het boekje geleidelijk weer aan.

Op 1 juni, de dag dat de horeca weer openging stopte Wytze Hoogslag met fotograferen. Toen de virus bedwongen leek, verdwenen de A4’tjes als propjes in de prullenbak. Ze hadden hun dienst gedaan.

Waarschijnlijk volgen er binnenkort nieuwe.

IVM HET CORONAVIRUS

De publicatie wordt uitgegeven door Onze Kapel,  het bureau waar Wytze hoogslag werkt en hem de ruimte gaf aan dit project te werken.

Auteur(s): Wytze Hoogslag

Begeleidend essay: Camiel Bulder, merkstrateeg

ISBN/ISBN13: 9789090333564

Prijs 9,99 euro

Het virus maakt geen onderscheid. Ook in de A4’tjes waren we allen even gelijk, van stadsarchief tot moskee.

Het virus maakt geen onderscheid. Ook in de A4’tjes waren we allen even gelijk, van stadsarchief tot moskee.

 

drogisterijen

Wytze Hoogslag ontdekte een gezamenlijk kenmerk bij drogisterijen en apothekers, de enorme hoeveelheid A4-boodschappen.

 

maximaal 4 klanten

Instructies op een blaadje. De klinkers zijn met een rode stift ingekleurd, voor extra aandacht wordt er flink onderstreept. In het geschreven A4’tje is rechts bovenin nog even de pay-off gekrabbeld: ‘Veiligheid boven alles’

 

Missen jullie

Een hartje in A4 en een boodschap voor oud en nieuw en jong, bekend en onbekend: jullie worden gemist!

 

quaranthene

Grieks restaurant Athena maakt een grapje en verhaspelt zijn naam. Zoals zoveel restaurants moest het zich beperken tot afhalen en bezorgen. Rechts nog een gezondheidskundig verkoopargument.

 

Mondkampjes

Lang niet voorradig, maar ze kwamen er weer, de mondkapjes. Wie wat verder zichtbaar wil zijn kan een letter per A4 gebruiken, in een boogje opgehangen boven de deur.

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Sonja Vroling
Heel leuk boekje van Wytze! Ik heb m thuis liggen!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie