Het mobiele “probleem” van Facebook fanpages

Het is alweer december en de feestdagen komen steeds dichterbij. Voor ons een maand waarin we ook veel bezig zijn met kerstwensen en de daarbij behorende acties. Mijn bureau kreeg ook dit verzoek van Compagnon en besloten om te kiezen voor een leuke actie op hun Facebook fanpage in de vorm van een app.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Fanpage: actiewebsite binnen Facebook bedrijfspagina

Zo’n app is eigenlijk niets anders als een verwijzing vanuit Facebook naar een extern draaiende actiewebsite. Deze wordt dan door middel van een iframe ingeladen en wordt in je fanpage getoond als een tabblad. In het verleden (en soms ook nu nog) werden veel van die actie websites gemaakt in het befaamde Adobe Flash. Omdat Facebook eigenlijk niet kan controleren wat er in dat iframe gebeurd, kunnen ze ook niet zien of de inhoud geoptimaliseerd is voor een smartphone. Het gevolg is dus dat zo’n Facebook tab compleet weggelaten is wanneer je de Fanpage bekijkt met de native app. Goed, dit was even een stukje achterliggende informatie over Facebook fanpages en smartphones.

 

Responsive e-mails is een must

Met de fanpage kerstactie richtten we ons in de eerste plaats op de bestaande relaties van Compagnon. Deze werden benaderd door middel van een e-mail nieuwsbrief. We realiseerden ons al vrij snel dat dit mogelijk wel eens een probleem kon opleveren. De gegevens op internet met betrekking tot het lezen van e-mails op de smartphone liegen er niet om. Deze cijfers zijn hoog! De kans was dus erg groot dat de kerstgroet naar de fanpage app ook gelezen werd op een mobiel.

Nu zie ik het eigenlijk nog maar heel weinig: e-mails die geoptimaliseerd zijn voor de smartphone. Zelfs de meeste en grootste Nederlandse webshops houden er nog geen rekening mee. Wetende dat misschien wel de helft van deze mailings gelezen wordt op een klein scherm, wordt het ook tijd om dit mee te nemen. We hadden gelukkig al goede ervaringen met zogenaamde responsive e-mails. Mailings die net zoals responsive websites zich aanpassen aan de schermgrootte en device waarop het bekeken wordt.

 

Met je smartphone naar de Facebook fanpage

Maar los daarvan bestond nog steeds het probleem dat wanneer gebruikers vanaf hun smartphone naar de app wilden gaan, ze er niet uit zouden komen. Aangezien de Fanpage app toch gewoon een mini website is, besloten we deze responsive te maken. Dit met de gedachte dat als Facebook uiteindelijk ook fanpage apps op de smartphone gaat ondersteunen, onze app ook direct mee kon gaan.

We hadden nu twee responsive producten die we maar op één manier aan elkaar konden koppelen. Wanneer de mailing op een smartphone bekeken werd, die media queries ondersteund, werd de button getoond naar de gewone website. Wordt de mail bekeken op een computer dan verscheen de button naar de Facebook Fanpage.

 

Meer dan 50% leest actie mailing op mobile device

De mailing werd verstuurd naar meer dan 30.000 adressen. Door een recente update in MailPlus, de client die wij gebruiken voor mailings, konden we nu in de rapportages ook het mobiel gebruik zien.

Eén op de drie mails is geopend op een iPhone en bijna 16% op een iPad. Dat houdt in dat nagenoeg de helft van de geopende mailings is bekeken op een iOS device. Tel daar nog de 6% Android gebruikers bij en je kan concluderen dat meer dan de helft van de mailing NIET meer op een computer wordt bekeken. Dat is ongelooflijk veel en bevestigt alleen maar dat we de juiste beslissing hebben genomen om deze mobiele bezoekers een geoptimaliseerd product te serveren.

Het jaar telt nog een aantal dagen, gebruik deze voor de goede voornemens. Bovenaan deze lijst moet zeker staan: een mobiele strategie  [;-)]

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie