Hoe de Stones AI gebruiken als co-piloot

Don’t get angry with me. De 78ste Rolling Stones single laat zien hoe AI menselijke creativiteit kan verrijken, niet vervangen.

Screenshot uit clip

Het idee van de nieuwe videoclip van de Stones is simpel: een rode Mercedes, de ultra populaire actrice Sidney Sweeney en een nostalgische trip down memory lane. Letterlijk en figuurlijk.

In de jaren ‘60 en ‘70 stond Sunset Boulevard namelijk bekend om zijn honderden Rockstar Billboards. Elke artiest van naam prijkte op een billboard langs de strip. Ook de Stones zelf overigens.

Zestig jaar later brengen ze die tijd terug met alle mogelijkheden van vandaag. Op de inmiddels, en cynisch genoeg door digitalisering verdwenen borden langs de weg, zien we de carrière van de legendarische band langskomen. Op de meest visueel lekkere wijze ooit.

Geweldig idee. Heerlijke emotie. 100 procent  Stones. Met misschien wel een nog betere executie.

In de clip zien we beelden uit het archief van de band van de beginjaren tot nu. Bewerkt met 2D en 3D rototechnologie, lip sync software, AI en 3D lichtbewerking zingen de vintage Stones het nummer Angry. Van billboard naar billboard. Over alles is nagedacht. Neem bijvoorbeeld het camerawerk, laag geplaatst achter het standpunt van de actrice. Het geeft je als kijker het cruisende gevoel, alsof je zelf meerijdt.

Met als resultaat een iconische en onmiskenbare Rolling Stones video anno 2023. Niet voor niets wordt François Rousselet gezien als een van de meest grensverleggende regisseurs van deze tijd. Hij laat hier zien wat mogelijk is als we onze menselijke creativiteit koesteren en AI omarmen als onze co-piloot.

Want één ding is zeker: zonder technologie en AI was deze executie onmogelijk (en onbetaalbaar). Maar zonder François Rousselet en zijn team had dit idee nooit bestaan.

Anne Stokvis is creative director bij N=5.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie