Premium

IDFA-campagne laat in tranen de schoonheid van emoties zien: ‘Elke traan is een uniek kunstwerk’

Het documentaire-festival staat voor de deur, publiek wordt uitgenodigd om de pracht en diversiteit van gevoelens te delen op het festival.

IDFA laat in tranen de schoonheid van emoties zien 
We Are Pi

Het internationale documentairefestival IDFA gaat op 18 november weer van start. Om het evenement onder de aandacht te brengen, presenteert de festivalorganisatie de campagne ‘Real emotions, Real film’, ontwikkeld door het Amsterdamse bureau We Are Pi. Met de campagne wil de organisatie laten zien dat elke traan een ander verhaal vertelt. 

Naast aandacht vragen voor de lancering van het documentairefestival wil het IDFA, dat ook bekend staat als supporter van de onafhankelijke filmmakers en artistieke expressie, de kracht van de menselijke emoties vieren. Creatief directeur Maurice Mikkers, die de film ontwikkelde met We Are Pi, zegt dat de film verschillende tranen, emoties onder de microscoop heeft onderzocht om de prachtige diversiteit van de emoties te vangen. ‘Vanuit microscopisch perspectief laat de bijbehorende film de unieke en kunstzinnige waarheid zien die in de schoonheid van de menselijke tranen verborgen ligt.’

Advertentie
advertisement

Onder de microscoop

Mede-oprichter en creatief directeur van We Are Pi, Barney Hobson, legt uit waar de inspiratie voor de video vandaan komt: ‘IDFA onderzoekt de diepten van de menselijke emotie met de documentaire-films van de organisatie. Door er dieper in te kijken, wilden we laten zien hoe prachtig die emoties zijn.’

Volgens de ontwikkelaars vertellen de verschillende kunstzinnige vormen van mineralen in de tranen, voortkomend uit verschillende emoties, stuk voor stuk een ander verhaal.  Het idee voor het tranenconcept komt van

Mikkers zelf, die zich in 2014 al afvroeg hoe tranen eruit zien onder een microscoop. ‘Ik ontdekte destijds dat elke traan een uniek kunstwerk is.’  

De campagnefilm

IDFA 2020 | Real Emotions. Real Film.

Representatie van menselijke ervaring

Voor de campagne werden in totaal 100 tranen verzameld. Daarvoor werkte We Are Pi nauw samen met Mikkers. ‘Elke traan representeert een unieke menselijke ervaring, van een moment van blijdschap tot liefdesverdriet tot trots.’ De bij de 

Wetenschap vervlochten met kunst

Mikkers: ‘De tranen zijn op zichzelf al prachtig maar het gaat om het achterliggende verhaal.’ Creatief directeur bij de IDFA, Orwa Nyrabia, voegt daar aan toe: ‘Samen met Mikkers en We are Pi hebben we wetenschap en feiten vervlochten met poëzie, filosofie en kunst. Nyrabia: ‘We tonen hoe echt die emoties zijn en nodigen het publiek uit om de pracht van die gevoelens te ervaren met ons op het IDFA-festival.

De campagne wordt in Nederland uitgerold in bioscopen, social, print buitenreclame en kracht bijgezet met een PR-campagne.

IDFA 2020 loopt van 18 november tot 6 december. 

De trailer voor het IDFA

IDFA 2020 | Trailer | Gorbachev Heaven

Credits:

Brand: IDFA

Artistic Director: Orwa Nyrabia

Festival Director: Cees van 't Hullenaar

Partnerships Manager: Andrea van den Bos

Head of Marketing Communications: Martine Van Duijn

Communications Coordinator: Marjolein Polder 

Social Media Manager: Cengiz Can

Designer: Kaz Salemink

Agency

Agency: We Are Pi

Chief Executive Officer: Alex Bennett-Grant

Executive Creative Director: Barney Hobson

Executive Creative Director: Rick Chant

Design Director: Seth Josephs

Creative Director: Matteo Maggiore

Creative Director: Valerio Mangiafico

Creative: Kyle Foreman

Creative: Brigitta Szaszfai

Designer: Nick Fatouris

Designer: Fleur Ellis

Production Director: Kim Buttery

Producer: Ekaterina Golovkina

Production Assistant: Amani Barr

Head of Strategy: Mark Lester

Strategist: Paris Bethel

Managing director: Patrick Garvey

Business Director: Agathe Derrstroff

Account Executive: Slav Slavov

Business Affairs: Barrie Williams

Production

Production company: Pi Studios

Director & DOP: Richard Hu

Photographer: Maurice Mikkers

Music & Sound Design: Antfood

Music & Sound Design Creative Director: Pedro Botsaris 

Sound Designer: Rory White

Composer: Rory White, Luis Bergmann, Wilson Brown, Yuta Endo 

Colour Facility: De Grot

Colorist: Joppo in de Grot 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie