Overzicht online afrekenmodellen

Wat is de betekenis van oa CPD, CPO en CPX?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt in de online advertising een fors aantal afkortingen gebruikt voor online afrekenmodellen. Altijd willen weten wat CPD, CPO of CPX echt betekend? Lees dan het onderstaande overzicht.

CPA staat voor cost per acquisition, ofwel de kosten per acquisitie. De verkoop wordt dan niet op de eigen site gerealiseerd, maar op de site van de adverteerder.
CPC staat voor cost per click: voor elke klik op een advertentie wordt betaald. De gemiddelde CPC is de gemiddelde prijs die per klik wordt betaald. De trigger hiervoor is interesse opwekken. Dit wordt bevestigd met een klik.
CPD staat voor cost per download. Dit model wordt vooral gebruikt bij mobile advertising om per app-download af te rekenen.
CPE staat voor cost per engagement. Deze engagments kunnen reacties of retweets op berichten zijn, maar ook advertenties waar consumenten voor enkele seconden overheen gaan.
CPI staat voor cost per install. Deze afkorting wordt vooral bij mobile apps gebruikt, maar ook bij pc-software.
CPL staat voor cost per lead: elke lead (verkoopkans) is voorafgegaan door bepaalde marketinginspanningen. De kosten hiervan worden weergegeven in
CPL Een koper wil iets, er is een behoefte.
CPM staat voor cost per mille: kosten per 1000 vertoningen. Dit afrekenmodel wordt voornamelijk gebruikt bij banneradvertenties; het belangrijkste doel is awareness.
CPO staat voor cost per order, ofwel kosten per bestelling. CPO, CPA en CPS worden overigens vaak door elkaar gebruikt.
CPS staat voor cost per sale. Dit zijn de verkoopkosten per transactie. De verkoop wordt op de eigen website gerealiseerd.
CPV staat voor cost per view. De kosten per weergave is een methode die onder andere gebruikt wordt bij adWords voor video.
CPX staat cost per action, ofwel de kosten per actie. Dit kan van alles zijn (betaling, retweet, click).
Fixed fee Een vast bedrag voor een bepaalde periode.
Time on site Vooral bij advertorials wordt dit afrekenmodel gebruikt. De adverteerder betaalt alleen als de consument een bepaalde tijd op de advertorial of site is geweest en voldoende tijd heeft genomen om de boodschap te kunnen lezen.

Lees eind deze week in Adformatie editie het gehele artikel over online afreken-modellen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie