Premium

Alle 8 Nederlandse Leeuwen en 32 Grand Prixs in beeld

Net als in afgelopen jaren won Nederland helaas niet veel in Cannes. We zetten de uitzonderingen plus Grand Prixs ter aspiratie op een rij.

The Unfiltered History Tour won 3 Grand Prixs

In piekjaren 2017 en 2018 won Nederland respectievelijk 33 en 31 Leeuwen (bekijk hier een overzicht van 2011-2019), terwijl 2019 slechts 10 en de online versie van Cannes Lions vorig jaar (waarbij twee Corona-jaren in één werden beoordeeld) slechts 7 Leeuwen opleverde.

Dit jaar was het achtmaal prijs:

Brons voor Women Inc. en BrandedU ‘Mijn naam is Peter’ door The Family Amsterdam (in de categorie Media)

Advertentie
advertisement

Brons voor Mercedes-Benz ‘Millboard’ door Publicis Groupe Brussel, Berlijn en Amsterdam (in de categorie Media)

Brons voor ‘A piece of Ajax’ door One Nil Amsterdam (i.s.m. Falsum Breda, Major Fifth Oss en Het PR Bureau – in de categorie PR)

Zilver en brons voor ‘Samsung FastFrame’ van Samsung door Cheil Amsterdam (beide in de categorie Entertainment Lions for Sports)

Zilver (in Film Craft) en brons (in Film) voor ‘We Will Become Better’ (een protest tegen het Russische regime) van LGBT Network door Halal Amsterdam

Goud voor ‘The Art of Stealing’ van en door Netflix Amsterdam (i.s.m. National Museum Warschau) in de categorie Outdoor

In de Young Lions-competitie won Nederland trouwens nog 2 prijzen: Gabriel Abrucio & Isaque Seneda (Publicis Amsterdam) in de categorie Digital brons en Nino Stoffels & Claudine Wijsmuller (Natwerk) in de categorie Marketers goud met 'Play with your balls'.

Daarnaast werd Emma Branderhorst, regisseur bij Pink Rabbit, winnaar bij de Cannes Lions Young Director Award met haar film Vlekkeloos over 'menstruatiearmoede', een veel groter probleem dan men vaak beseft. De film vertelt het verhaal van de 15-jarige Ruby die tijdens haar menstruatieperiode haar moeder niet durft te vragen om tampons of maandverband, omdat ze weet dat daar geen geld voor is.

 

Dentsu Creative Bangalore bureau van het jaar

En hieronder de 32 Grand Prix-winnaars van Cannes Lions 2022 in 31 categorieën - in Film werden 2 Grand Prixs uitgereikt. The Unfiltered History Tour van Dentsu Creative Bangalore won 3 Grand Prixs. DDB Mexico met Data Tienda, BBDO België met The Breakaway en AMV BBDO London met Hope Reef scoorden er ieder twee.

BRAND EXPERIENCE & ACTIVATION LIONS

Grand Prix winnaar: Dentsu Creative, Bengaluru / Dentsu Creative, Mumbai / Dentsu Creative, Gurgaon

Campagne: British Museum voor Vice Media (The Unfiltered History Tour with VICE World News)

CREATIVE B2B LIONS

Grand Prix winnaar: Wunderman Thompson, Minneapolis

Campagne: Speaking In Color voor Sherwin-Williams Coil Coatings

CREATIVE BUSINESS TRANSFORMATION LIONS

Grand Prix winnaar: L&C, New York

Campagne: Pinatex voor Dole Sunshine Company & Ananas Anam

CREATIVE DATA LIONS

Grand Prix winnaar: DDB Mexico, Mexico City

Campagne: Data Tienda voor WeCapital

CREATIVE ECOMMERCE LIONS

Grand Prix winnaar: Leo Burnett Chicago

Campagne: Thighstop voor Wingstop

CREATIVE EFFECTIVENESS LIONS

Grand Prix winnaar: FCB Chicago / FCB New York

Campagne: Contract For Change voor Michelob Ultra

CREATIVE STRATEGY LIONS

Grand Prix winnaar: BBDO België, Molenbeek-Saint-Jean

Campagne: The Breakaway: the First Ecycling Team For Prisoners voor Decathlon

DESIGN LIONS

Grand Prix winnaar: FCB, Lissabon

Campagne: Portuguese (Re)Constitution voor Penguin Books

DIGITAL CRAFT LIONS

Grand Prix winnaar: Virtue Worldwide New York

Campagne: Backup Ukraine voor Polycam X UNESCO

DIRECT LIONS

Grand Prix winnaar: Coinbase

Campagne: Floating QR Code

ENTERTAINMENT LIONS

Grand Prix winnaar: McCann, Stockholm

Campagne: Eat A Swede voor Swedish Food Federation

ENTERTAINMENT LIONS FOR MUSIC

Grand Prix winnaar: Doomsday Entertainment, Los Angeles / Sony Music Latin, Miami

Campagne: This Is Not America voor Residente

ENTERTAINMENT LIONS FOR SPORT

Grand Prix winnaar: R/GA Londen

Campagne: NikeSync voor Nike

FILM CRAFT LIONS

Grand Prix winnaar: Serviceplan Germany 

Campagne: The Wish voor Penny

FILM LIONS

Grand Prix winnaar: Channel 4

Campagne: Super. Human (voor de Paralympische Spelen)

AND

Grand Prix winnaar: Apple

Campagne: Underdogs series part 3, Escape from the Office

GLASS: THE LION FOR CHANGE

Grand Prix winnaar: DDB Mexico, Mexico City

Campagne: Data Tienda voor WeCapital

Grand Prix for Good

Winnaar: Vespa Pictures, Californië (voiceover Ricky Gervais)

Campagne: Save Ralph voor Humane Society International

GRAND PRIX FOR GOOD – HEALTH

Winnaar: Area 23

Campagne: Lil Sugar Master of Disguise voor Hip Hop Public Health

HEALTH & WELLNESS LIONS

Grand Prix winnaar: VMLY&R

Campagne: ‘The Killer Pack’ voor Maxx Flash

INDUSTRY CRAFT LIONS

Grand Prix winnaar: AMV BBDO Londen

Campagne: Hope Reef voor Sheba Pet

INNOVATION LIONS

Grand Prix winnaar: Leo Burnett Sydney

Campagne: One House To Save Many voor Suncorp Group

MEDIA LIONS

Grand Prix winnaar: AMV BBDO Londen

Campagne: Hope Reef – Mars Pet Care (Sheba X fish)

MOBILE LIONS

Grand Prix winnaar: Google, Mountain View / T Brand Studio, New York / W+K, Portland / GUT, Miami

Campagne: Real Tone voor Google

OUTDOOR LIONS

Grand Prix winnaar: Havas Middle East

Campagne: Liquid Billboard voor Adidas

PHARMA LIONS

Grand Prix winnaar: VMLY&R

Campagne: ‘I Will Always Be Me’ voor Dell Technologies en Intel

PR LIONS

Grand Prix winnaar: BBDO België, Molenbeek-Saint-Jean

Campagne: The Breakaway: the First Ecycling Team For Prisoners voor Decathlon

PRINT & PUBLISHING LIONS

Grand Prix winnaar: Impact BBDO Dubai 

Campagne: The Elections Edition for Annahar Newspaper

 

RADIO & AUDIO LIONS

Grand Prix winnaar: Vice & Dentsu

Campagne: The Unfiltered History Tour

SOCIAL & INFLUENCER LIONS

Grand Prix winnaar: Dentsu Creative, Bengaluru / Dentsu Creative, Mumbai / Dentsu Creative, Gurgaon

Campagne: British Museum voor Vice Media (The Unfiltered History Tour with VICE World News)

SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDG) LIONS

Grand Prix winnaar: Leo Burnett Mumbai

Campagne: Missing Chapter voor P&G Whisper

TITANIUM LIONS

Grand Prix winnaar: Engine London

Campagne: Long Live the Prince voor de Kiyan Prince Foundation

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie