Premium

Fabian en Jasper Fraikin van FJ Films & Content: 'Wij maken verhalen die mensen in beweging brengen'

FAMILIEZAKEN | Niet alleen verbonden door een bloedband, maar ook doordat zij in ‘het’ vak' zitten. Toeval of juist niet?

Fabian en Jasper Fraikin

In het geval van de eeneiige tweeling Fabian en Jasper Fraikin (29) is het geen toeval dat ze samenwerken. De broers deden en doen nog steeds, bijna alles samen. Fabian: ‘Vroeger hadden we ons eigen taaltje, we maakten filmpjes, deden aan toneel en ook startten we een eigen bedrijfje toen we zestien waren.’ 

Dat eigen bedrijfje van toen is inmiddels een volwassen videoproductiebedrijf, FJ Films & Content, dat tien mensen telt en een indrukwekkend klantportfolio heeft. Zo produceren ze ieder jaar de Europese campagne voor het Amerikaanse kledingbedrijf Carhartt en werkten ze aan film en content voor onder andere, Greenpeace, KPN, Scotch & Soda en recent ook Hema. 

Belangijk dat we werken in een veilige, open cultuur

Zoals het een eeneiige tweeling betaamt, lijken de broers erg op elkaar, maar toch hebben ze in hun werk een eigen rol en sterkte. Jasper: ‘Ik ben strateeg en onderhoud het contact met onze klanten. Mijn energie en optimisme neem ik mee in elk klantencontact. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de interne organisatie. Wij vinden het bijvoorbeeld heel belangrijk dat hier een veilige, open cultuur heerst waar mensen zich kunnen uitspreken en zich kwetsbaar kunnen opstellen. Ik voel me verantwoordelijk voor de handhaving van deze cultuur.’

Films maken zit er, zoals vermeld, al vroeg in. Jasper: ‘Het begon toen we een jaar of 12 waren met de remake van Mission Impossible die we maakten tijdens de vakantie met onze ouders in Frankrijk. Die hobby groeide al snel uit tot het maken van bedrijfsfilmpjes. Dat was nog in Alphen aan den Rijn waar we vandaan komen. We zagen zoveel van die filmpjes langskomen die eindeloos duurden, die niets communiceerden en totaal geen emotionele connectie maakten met de doelgroep. Dat konden wij beter.’ Nu produceren ze met hun team campagnefilms en content voor (inter)nationale merken. 

Fabian: ‘Ik ben hoofd productie en financieel eindverantwoordelijk . Jasper doet de ‘voortuin’ en is van de mensen en de pitches en ik regel alles in het huis en de achtertuin.’
Waar ze allebei vurig op focussen is op de maximale impact die ze via visual storytelling kunnen bereiken, waarbij het hen niet alleen gaat om de commerciële campagnes. ‘Fabian: ‘We zijn nu bijvoorbeeld met een eigen passieproject bezig in de vorm van een film die gaat over het doorbreken van taboes rondom depressie bij jongeren. Een belangrijk thema dat wij via deze film bespreekbaar willen maken. Bij zo’n productie is de creatieve vrijheid die we dan hebben, heel fijn.’ 

We werken het liefst voor missiegedreven merken

Jasper: ‘Wij werken het liefst voor missiegedreven merken zoals Greenpeace, die de toekomst niet uit de weg gaan. In onze producties proberen we het oprechte verhaal te vertellen vanuit de mensen die het echt betreft. Mooi voorbeeld is de bedankfilm die we mochten maken voor Anko, de brancheorganisatie voor kappers, de beroepsgroep die behoorlijk werd geraakt tijdens corona. We hebben hiervoor een heel intiem portret gemaakt van allemaal verschillende kappers met hun eigen verhaal. Mensen werden geraakt door de verhalen en dat was ook precies onze bedoeling.'

Fabian: ‘Dat hebben we ook gedaan voor Carhartt. Voor hun workwear-merk hebben we met echte ambassadeurs van het merk gewerkt, niet met acteurs of modellen. In de promofilm zie je een houtbewerker, een hoefsmid en een scheepsbouwer, mensen die werken in Carhartt. 
Het echte, oprechte verhaal dat mensen in het hart raakt, vertellen, dat is onze missie. Dat maken met een team met hetzelfde dna, dat is waar wij positieve energie van krijgen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie